Midelt

26 mei 2018 - Midelt, Marokko

Zaterdag 26 mei

Weer om 7 uur er uit want we gaan vandaag weer op excursie. Om 9 uur zouden we verzamelen en dan de busjes in maar het brood was laat en werd het een kwartier later. Er stonden vier oude Mercedes busjes klaar en onder leiding van de campingeigenaar die Professor is en in Leiden, Utrecht en Tilburg mee verbonden is. We gingen even voor Midelt een weggetje in die aan beide kanten bezaaid lag met plastiek. Dat zie je hier veel in Marokko, plastiek langs de kant van de wegen. We gingen naar een oude loodmijn die in 1917 geëxploiteerd is en in 1975 gesloten omdat de opbrengsten niet meer opwogen dan de kosten. Allemaal grotten gehakt om het lood te delven. De gids zei dat de regering er weinig aan doet om dit in stand te houden en dat de lokale bevolking nog probeert om lood te delven maar dat de mijnen dan onveilig worden en zouden kunnen instorten en het niet bewaard kan blijven voor het nageslacht en het toerisme. Nadat hij het
verhaal had gehouden kwamen er een paar stenen verkopers die het ruiken als er toeristen komen. Nadat er een paar van ons er een paar hadden gekocht waarvan de professor zei dat het echt was, vertrokken we naar een kloof waar de rivier Oued Moulouya door loopt. Deze rivier is de enige rivier die naar de Middellandse zee loopt, alle anderen gaan naar de Atlantische Oceaan. Daar langs gelopen en ook hier lagen wat stenen voor het oprapen. De weg is van grind en er is heel weinig toerisme omdat je er met een bus of camper niet kan komen. Dan lopen we over een gammel bruggetje over de rivier en de helft gaat mee. Wij lopen over een paadje naar een andere loodmijn die wel 8km diep is en met wagonnetjes de handel er uit gereden werd. Ook hier uitleg van de gids. Dan over een betere brug weer terug en de busjes weer in. Naar een dorpje over grindwegen waar Berbers wonen en daar gingen we eten. Keurig huis, schoenen uit en we kregen salade vooraf (bieten, wortelen, rijst, aardappelen en macaroni) en daarna gehaktballetjes en een banaan toe. Toen we weer buiten waren stonden er weer van die stenen verkopers en dan gingen we over een soort hangbruggetje lopend naar de overkant. Ook daar legde de gids het één en ander uit over het kerkhof en over een soort wichelroede waar de Berbers contact met de doden zochten.
Bep was heen aan mijn hand meegegaan en terug zelf dit wiebel bruggetje over gegaan. Weer de busjes in en naar boven op een berg waar een spookdorp stond. Dit dorp was van de mijnwerkers geweest maar na de sluiting van de mijn verlaten en door de lokale bevolking ontmanteld!
Je kon via 634 treden naar beneden of als je dat niet wilde met de busjes terug naar beneden. De helft ging via de trap waar je een prachtig uitzicht had. Beneden gekomen de busjes in en naar de camping. Om 16.50 arriveerden wij daar en met z'n vijven wat gedronken tot half zes. Toen begon de briefing over de rit van morgen en wat we zoal daar gaan doen. Nadat nog even tot half acht buiten gezeten maar het werd koud en zijn we allemaal naar binnen gegaan. Bep eten maken en ik schrijven. Onder het eten kreeg ik van dochter Diane bijna een "live" verslag van de wedstrijd Liverpool-Real Madrid. Rust 0-0 en eindstand 1-3. Ik denk dat heel veel mensen, onder wie ik, hadden gehoopt dat Liverpool zou winnen maar het mocht niet zo zijn. Klein pleistertje op de wond is dat Ronaldo gelukkig NIET gescoord heeft. Na het opruimen en afwassen gaan we nog even nagenieten van deze prachtige dag met mooi weer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane Honingh:
    27 mei 2018
    Wat een eng bruggetje! Maar wat een mooie omgeving weer. Toch wel bijzonder. Dat is denk ik wel het voordeel van met zo’n reis mee zijn, alleen had je dit niet gezien!
    Goede reis vandaag. Hier alweer prachtig weer. Dikke kus
  2. Bernadette Seevinck:
    27 mei 2018
    Wat een interessante belevenissen op een dag allemaal. En net zo als Diane zegt, geweldig dat je dit in groeps gebeuren kan doen, want alleen moet je toch een beetje uitkijken, denk ik, of het allemaal wel vertrouwd is en mis je de uitleg. En meeestentijds wel leuk om wat andere praat te hebben met de medereizigers.
    En kuitpijn gisteren avond van al die treden bergafwaarts?
    Geniet er verder nog van. Groetjes.