Mohammadia

27 april 2018 - Mohammedia, Marokko

Vrijdag 27 april

Koningsdag. Willem Alexander vandaag 51 jaar geworden
Vanmorgen weer vroeg wakker en echt wakker na een koude douche, de vrouwen hadden een warme douche, discriminatie! Later bleek dat het gas op was bij de mannen!
Mooi weer, wat bewolking maar temperatuur ok.
Even buiten de camping een Sim kaartje gekocht voor de telefoon van Bep. Niks geen gedoe met paspoort of zo, gewoon een kaartje gekocht en door de verkoper er in laten zetten en ook niets duurder uit.
Nog koffie gedronken en om 10.15 vertrokken. Kaartje voor de tolweg gekocht en over de A1 richting Rabat. Onderweg tuinbouw met veel plastieken kassen en veel mensen op het land. Ook werd er gezaaid met de hand. Dan tanken en de diesel kost hier 90 cent de liter en dan worden ook nog je ramen gewassen. We rijden verder en zien armzalige huisjes, met schotel, en ook heel veel plastiek dat als zwerfvuil in de bossen en langs de weg ligt. We betalen een paar keer tol op de mooie tolweg wat het wel waard is. Om 12.15 gaan we eten en Bauke en Klaske rijden net weg. Even later komen Hent en Lia, Ger en Rien en Jac en Jeane ook bij ons staan om te eten.
Wij rijden om één uur verder richting Casablanca. Afslag 148 Mohammedia-Est er af en daar zou een Marjane (supermarkt) zijn maar wij konden hem niet vinden en zo waren er meer. Nog een stuk naar de stad gereden maar na 4 km nog niets te zien en bij een rotonde weer terug gegaan naar de camping waar we om 14.20 aankwamen. Een plaatsje aangewezen gekregen en de camper daar neergezet. Stoelen er uit en koffie gedronken. Wij hebben schotel en Rien en Jac niet! Bep gaat de boel even verkennen en maakt hier en daar een praatje, gezellig!
Koningsdag gaat eigenlijk een beetje ongemerkt voorbij ware het niet dat we mooie foto's kregen van de fam. Honingh in Marker klederdracht en kleindochter uit Nijmegen zaken deed om haar spullen te verkopen en de oudste kleindochter zich gisteravond al had vermaakt en vandaag met haar broer en ouders vertrekken voor een week vakantie. Door de communicatiemiddelen blijven we dagelijks op de hoogte van het reilen en zeilen van de familieleden, leuk! Na de koffie een wijntje en Leo komt vragen of we ook bij hun even komen zitten om een glaasje te drinken. Ook zitten daar de vrouw van Leo, Alice en Tom en Joke en René die alleen is. De fles meegenomen en gezellig gezeten. Het wordt frisser en de vesten moeten aan. Om half zeven gaan we naar de camper want Bep gaat aan het eten beginnen. Als het eten op is kijken we naar een samenvatting van het bezoek van de Koninklijke familie aan Groningen. Het geeft weer een warm gevoel en wat is het toch mooi dat dit in Nederland mogelijk is. Het zijn mooie tradities en laten we die vele tradities die wij in Nederland hebben koesteren.