Mragrowo

17 juni 2019 - Mragowo, Polen

Maandag 17 juni

Gisteravond toen we binnen zaten hebben we nog twee potjes Skip Bo gedaan dat 1-1 werd, dus ik sta nog ruim voor!
Vanmorgen bewolkt en een reisdag dus. De camper weer in orde maken. We zouden eerst nog naar dat concentratiekamp gaan maar toen ik op internet keek hoe laat het open ging zag ik dat het gesloten was! Om 9.15 vertrokken we uit Kaunas en het was 18 graden. Over de A5 richting Poolse grens. Eerste stuk 4 banen maar later twee banen en heel veel vrachtauto's komen we tegen. Wij kunnen aardig doorrijden door een mooi landschap waar veel landbouw is. In Litouwen is de brandstof goedkoop dus tanken we nog even voor de grens (107/L). We passeren de grens om 10.34 en kunnen de klok weer een uur terugzetten naar 9.34! Ook hier veranderd er niet zoveel aan het landschap en ook de huisjes niet. De meeste huisjes hun daken zijn voorzien van eterniete platen dat asbest bevat. Hier gelden de Europese regels niet denk ik. Maar als we verder komen ook veel landbouw en het wordt een beetje golvend. Dan is het tijd voor de koffie en vinden een grote parkeerplaats voor vrachtwagens waar ook "de Lady's" aan de koffie gaan. Die gaan eerst weg, daarna vervolgen wij ook weer onze weg. Door Suwalki en daar verlaten wij de A5 en gaan via de 653 naar Olecko. Een mooie rustige binnenweg maar aan parkeerplaatsen hebben ze niet gedacht! Wel heel veel ooievaars en ook kraanvogels gezien. In deze streek zijn ook veel meren en je zou denken daar zullen wel parkeerplaatsen zijn, voor vissers of andere recreatie, maar nee geen parkeerplaats!
In een dorpje, 18km voor Ketrzyn stond een kerkje met een parkeerplaats er voor. Daar de camper neergezet en onder het oog van het Mariabeeld daar gegeten. Mooi rustig plekje! Na het eten nog even naar het kerkje gelopen waar de voordeur van openstond maar er verder een hek stond waar je wel naar binnen kon kijken. Misschien ook eens ongenode gasten gehad! Dan weer verder en even voor Ketrzyn zouden we een weg in moeten slaan om naar de "Wolfsschanze" te komen. De Wolfsschanze was het hoofdkwartier van Hitler tijdens de oorlog. Hier had hij diverse bunkers laten bouwen maar toen ze terug moesten trekken heeft hij opdracht gegeven om ze op te blazen. Dus dit gemist en zouden in Ketrzyn parkeren om dit stadje te bekijken maar de parkeerplaatsen stonden vol en voor ons was geen plaats in deze stad! Ook nog boodschappen gedaan, maar de Internarché was dicht en dus naar een onbekende supermarkt. Even verder was er wel weer een Tesco, wat voor ons wel bekend is. Het leek wel de dag van de gemiste kansen.
Dan maar door gereden naar camping Seeblick in Mragowo waar we al een keer gestaan hebben op de heenweg. Beneden bij het meer neergezet en Bep meteen een wasje en ik hulpje!
Onderweg nog wel een paar spatten regen gehad maar gaandeweg werd het beter met temperaturen van 22-24 graden. Thee gezet en neergestreken in de stoel. Daarna een wijntje en om 6 uur bespreking over de rit van vandaag en de rit van morgen. We gaan weer terug en drinken ons glas leeg en om 7 uur is er een diner. We zitten gezellig en krijgen soep vooraf, twee stukken vlees van de grill met aardappelen en groenten, toetje toe. Ook was er folklore muziek die erg hun best deden en de voetjes van de vloer kregen. De muziek hield er om 9 uur mee op maar wij zaten nog gezellig en zagen de volle maan opkomen over het meer. Om 10 uur moest de bediening er mee stoppen zodat wij naar de camper gingen. Een uur tijdsverschil, dus nog een uur extra.
Al met al een hele gezellige avond!

1. Diane Honingh:
    17 juni 2019
    Nou, zeker de dag van gemiste kansen. Maar wel een gezegende lunch, dat dan weer wel.