Nationaal Drents-Friese Wold

7 juni 2021 - Dwingeloo, Nederland

Maandag 7 juni

Gisteravond werd het om half negen helder, geen wolk meer te bekennen!

Ook besloten om hier in ieder geval nog een dag te blijven omdat het hier prachtig fietsen is met elke keer een andere route.

Vanmorgen prachtig weer, geen wolkje te bekennen en daarom ontbijten we weer buiten.

Fietsen in gereedheid brengen en nog wat klusjes, Bep smeert brood en na de koffie vertrekken we voor weer een nieuwe fietsroute.

We vertrekken om 11.10 richting NO. Over de Dwingelerstroom en komen door Eemster, een buurtschap behorende bij de gem. Westerveld. Rijden door een mooi gebied, alleen zit er een luchtje aan omdat de boeren het gemaaide land van mest voorzien. Ook veel bloemen, mais en aardappelen. We komen in Geeuwenbrug, ook een klein dorpje in de gem. Westerveld. Door kanalisering werd de Krommenvoorste brug vervangen door de Geeuwenbrug. Na 1850 ontwikkelde daar een lintdorp. We gaan de Drentse Hoofdvaart over en komen in Diever uit. Even er voor ligt een Hunebed, van ook zo’n 5000 jaar geleden. We rijden langs Diever en dan door een prachtig natuurgebied met ook moerassen en zelfs een kieviet gezien. Maar als je door de bossen rijdt waan je je in een volière, zoveel vogelgeluiden. Gisteren bij de wandeling scheerde er vlak boven ons hoofd een roofvogel, en die was best groot, dus even schrikken. Ook rijden we langs Oude Willem, een buurtschap dat naar een Herder vernoemd is die hier in de 19e eeuw zijn schapen liet grazen. Het ligt in het Nationaal Park Drents- Friese Wolde.

We rijden door het mooie park, door Wateren, ook een buurtschap in de gem. Westerveld met enkele huizen. Zo komen we in Zorgvliet (geen bejaardenhuis!) dat ook in de gem. Westerveld ligt met 170 inwoners. Naast de St Andreaskerk (1923-1924) staan 4 bejaardenhuizen die in 1859 als opleidingsinstituut voor de Maatschappij van Weldadigheid diende. Ook was hier de eerste Landbouwschool van Nederland (1823). We rijden door het Doldersummerpark, ook een prachtig natuurpark en komen in Doldersum. Een esdorp met 115 inwoners. Verderop  komen we in Diever met 2685 inwoners en hier staat het gemeentehuis vande gemeente Westerveld. Een leuk plaatsje met diverse winkels, terrassen en café’s. 6000 jaar geleden woonden hier al boeren die later een hunebed bouwden. De St Pancratiuskerk staat midden op de Brink en de eerste stond er al in de 12e eeuw. In 1759 verbrand en grotendeels vernieuwd en halverwege de 20ste eeuw gerestaureerd. Ook nog een klein gereformeerd kerkje gezien. We komen door Dieverbrug waar we over de sluis gaan naar de andere kant van de Drentse Hoofdvaart. In 1840 woonden hier 45 inwoners, nu 270.

We komen verder, langs Leggeloo waar het kleinste kerkje van Drente staat. Gebouwd in 1916 en telt 25 leden.

Zo fietsen we weer op Dwingeloo aan na een prachtige fietstocht. Nog even bij AH langs en dan het laatste stukje naar de camper waar we om 15.45 arriveren na 47km!

Luifel uit en dan thee drinken en later een wijntje. Het is heerlijk weer vandaag! We eten pas om 7 uur en ik haal warm water en wassen samen af (eerste keer!). Daarna nog heerlijk buiten zitten tot de zon achter de bomen verdwijnt. De Noorder wind maakt het dan koud!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    7 juni 2021
    Wat nou.... gewoon SAMEN afgewassen!! Jullie boffen echt met het mooie weer. Enne... als
    Deen straks verandert in een AH ben je al helemaal gewend volgens mij!