Nida

12 juni 2019 - Nida, Litouwen

Woensdag 12 juni

Gisteravond nog twee spelletjes Skib Bo gedaan die ik alletwee won. Bep is meer gelukkig in de liefde!
Vanmorgen mooi weer en waren vroeg wakker dus ook maar er uit gegaan. De camper rijklaar maken en om 8.45 vertrokken uit Riga. Het eerste stuk was slecht en met kinderkopjes bestraat dus de kopjes rammelen in de kast!
Later werd het beter en ook nog in Letland getankt voor 125,9/L
We passeerden de grens met Litouwen om 10.15 en ren verder door een mooi landschap met heel veel landbouw. Ook wat grasland er tussen met koeien in de wei! We reden naar de Kruisheuvel, even voor Siauliai. Op de Kruisheuvel staan honderdduizenden kruisen en beelden, groot, klein, metaal of van hout. Ze zijn gebracht door Pelgrims die in navolging van de Paus in 1993 met bussen tegelijk hier heen reizen. De traditie begon in de 14e eeuw waar wellicht eerst een Litouws fort heeft gestaan. Daar zetten ze de eerste kruisen op door de plaatselijke bevolking, ter herinnering van de succesvolle strijd tegen de Duitse Ridders. In de daaropvolgende eeuwen werd het steeds meer een heiligdom voor katholieken. Pas in de 19e eeuw werd het een symbool van verzet. Gedurende het Sovjet overheersing namen de kruisen steeds toe voor de vermisten die naar Siberië waren getransporteerd en dat was een doorn in de ogen van de communistische leiders. Ze hebben dus die heuvel drie keer met de grond gelijk gemaakt maar telkens verschenen, ondanks het strenge verbod, weer kruisen op de heuvel.
Tegenwoordig is er geen houden meer aan en worden de kruisen in de souvenir winkels verkocht.
Wij hebben daar ook koffie gedronken en zijn weer verder gereden. Even voor Plungé gestopt om te eten. Toe we weer wegreden gaf de temperatuurmeter van de auto 44 graden aan!
We zouden het zalmkleurig kasteel gaan bekijken in Plungé maar er stond een file voor het dorp en zijn we gekeerd en verder gereden. De A11 af naar de kust maar het koelde weinig af, 34graden! We rijden naar de pont en na €24,60 betaald te hebben konden we er zo oprijden.
Vergelijkbaar met de vroegere pont over het Y. In 10 min. aan de overkant. Dan nog €20,-- betalen voor toegang van het park en dan nog 45km rijden naar de camping waar we om 16.45 aankwamen.
Ondertussen bericht gekregen dat onze kleindochter (1.80m lang) geslaagd is voor haar HAVO diploma, klasse, we zijn trots op je!
Camper op zijn plaats gezet en in afwachting van de anderen wat gedronken.
Bespreking om half 7 en daarna met Caroline en Aline gezellig wat gedronken. We gingen pas om 9 uur eten! Bep afwassen en meteen douchen. Het is nu 22.40 en nog 27 graden!

1. Diane Honingh:
    13 juni 2019
    Wat een prachtig weer! Het was hier zó treurig gistermiddag. Echt, we zaten gewoon al om half 3 met licht op.