Nida

13 juni 2019 - Nida, Litouwen

Donderdag 13 juni

Gisteravond nog tot half één buiten gezeten en na een douche naar bed gegaan.
Wel goed geslapen al was het warm!
Vanmorgen toch niet zo vroeg op want het is een vrije dag. Zo'n dag is meestal een werkdag om alle dingen weer schoon en aangevuld te krijgen. Bep had al voordat we buiten gingen eten een wasje gedaan. Het is dan ook weer mooi weer met 27 graden als we aan het ontbijt zitten.
Daarna de fietsen er af en Bep nog een wasje gedaan en opgehangen. Koffie drinken en dan de fiets gepakt en naar Nida gefietst. Nida heeft ong. 2000 inwoners maar er komen jaarlijks 50.000 toeristen, voornamelijk Duitsers en Litouwers, naar het schiereiland. Wij lopen door het stadje en zien aan de waterkant allemaal windwijzers. Dit is een oude traditie, van half 19e eeuw. Ieder dorp had zijn eigen windwijzer van 60x30cm. De Kurenènai (vissersboten) moesten die hebben en zo konden ze zien of er niet iemands anders in zijn viswater viste! Nu staan ze voor de sier aan de waterkant. Dan nog even langs de supermarkt om nog wat dingetjes mee te nemen voor morgen. Dan fietsen we weer de heuvel op en af en komen weer bij de camper. Daar de boodschappen uitladen en ik weer op de fiets de hoge duin (52m) op. Erg steil maar met volle power kwam ik boven. Daar staat een hele grote zonnewijzer die de Litouwse kalender aangeeft (hij loopt wel één uur achter!) Hier heb je een mooi uitzicht op de duinen richting Russische grens en op de haven van Nida. Dan weer naar beneden en naar de grens met Rusland gefietst die hier 4,5km vandaan ligt. Het was heel stil bij de grens, geen man of auto gezien. Wat foto's gemaakt en weer terug gereden. Eerst eten en dan samen lopend naar het strand wat je binnendoor het bos kan bereiken. Daar aangekomen kan je links het naaktstrand op en rechts met zwemkleding. Wij dus naar rechts en hebben langs het strand gelopen op zoek naar barnsteen wat hier gevonden wordt. Wel een steentje gevonden dat er op lijkt maar of het barnsteen is? Maar de wind komt opzetten en we gaan terug. Ook werkt de lucht wat en de voorspellingen zijn onweer! Dus terug gewandeld, ong 1 km, en bij de camper teruggekomen even met dees en geen gepraat en Bep thee gezet. Maar de lucht werd donkerder dus de luifel ingedraaid, en ik was niet de enige! De fietsen toegedekt en ik was er nog niet mee klaar of de eerste druppels vielen naar beneden. Dus binnen thee gedronken en toen begon het te onweren en behoorlijk te regenen. Ook het wijntje dronken we binnen want het regende nog steeds. Maar ook door de wind vallen er eikels op de camper en dan schrik je behoorlijk. Bep gekookt en IK afgewassen, maar Bep afgedroogd, niet alles tegelijk!
Het is inmiddels droog geworden maar wel lekker afgekoeld.

1. Diane Honingh:
    13 juni 2019
    jeetje pa, had je niet een waarschuwing aan het begin van het blog kunnen zetten. Nu ben ik van de bank gevallen omdat JIJ hebt afgewassen.
  2. Dirk en Janny Posch:
    13 juni 2019
    Wat een prachtige reis maken jullie en weer een mooi verslag ervan super een hele fijne reis verder groetjes van Dirk en Janny