Pont à Mousson

30 september 2019 - Pont-à-Mousson, Frankrijk

Maandag 30 september

Gisteravond dus een TV avond. Eerst "Onze Boeren" gekeken en als je ziet wat sommige boeren moeten investeren en risico's nemen, neem ik m'n petje voor hun af. Vanmorgen lees ik dat een paar dierenbelangenorganisaties weer een klacht hebben ingediend bij de NPO. Ik zou die organisaties een hint willen geven: Begin zelf een boerderij en dan komt het allemaal goed!
Ook wéér gezien dat Winston niet bij ons langs is geweest al kwam de prijs denk ik op de goede plaats. Er was wel wat wind maar helemaal niet koud toe we naar bed gingen.
Vanmorgen weer een mooie blauwe lucht en de zon was al een stukje boven de horizon.
Ook niet koud in de camper, zoemertje hoefde niet aan!
Na de dagelijkse rituelen, de camper weer in orde maken voor vertrek. Nog afscheid genomen van de Nederlandse overbuurman en de Franse buurman die vanmorgen ook vertrekken.
Wij gingen om 9.10 vanaf de camperplaats meteen naar de Lidl om vers brood te halen en nog wat boodschappen. Half 10 reden we de brug over de Saône en namen de D67 richting Langres. Een mooie route, erg heuvelachtig, zo ook de weg die over de heuvels en door de dalen gaat. Langres is ook een mooie stad waar we ook al een paar keer geweest zijn. Dus daar voorbij gereden naar Montigny le Roi. Even daar voorbij koffie gedronken en dan weer verder over de D74. Hier is het wat agrarisch en daarvoor meer landbouw. Hier hebben ze minder last gehad van de droogte want het ziet aardig groen. We komen in Toul en daar gaan we de snelweg op richting Nancy. Tussen Nancy en Metz afgeslagen naar Pont à Mousson en daar naar de camperplaats gereden. Het is een camperplaats bij de haven van de Moezel en heeft 42 plaatsen. Op het eerste gedeelte zijn nog  een paar plaatsen over en wij zetten de camper neer. Installeren de boel en gaan eten want het is 13.00 uur. Om twee uur gaat het kantoor van de havenmeester open en daar moet je betalen. Als ik terug kom staat er een autoambulance naast ons en komt onze buurman ophalen. Een grote Niesman Bisschop wordt professioneel op de ambulance getakeld! Daarna ga ik douchen wat hier ook prima kan. Bep wilde het risico niet nemen dat het hier niet voor elkaar was en had gisteren al in de camper gedoucht. Toen we hier aankwamen viel er net een buitje maar even daarna scheen de zon weer. Daarom gaan we het stadje in voor een vluchtige verkenning.
Pont à Mousson is een stad van bijna 15.000 inwoners en heeft zijn naam te danken aan een kasteel dat op de heuvel Mousson gestaan heeft en alleen door een brug te bereiken was. Er is nog een ruïne van het kasteel over dat hier tot de 13e eeuw gestaan heeft waar de Graven van Mousson geresideerd hebben en uitkeken over de Moezel.  Lopen langs de Eglise Saint Martin die uit de 13e eeuw is. Als we de brug over de Moezel gaan zien we de Abdij Les Prémontrés dat in de 18e eeuw gebouwd is. Ook de toren van de Saint Laurent kerk uit de 15e eeuw. We lopen over het driehoekige plein, Place Duroc, met zijn arcaden waar veel winkels onder zijn. Maar ook hier veel winkels te huur of te koop en er is niet echt een winkelstraat. We lopen weer terug over de brug en kijken of er een bakker in de buurt is voor morgen. Dat is er, en lopen verder terug naar de camper.
We drinken een kop thee en de zon schijnt en het is weer lekker weer. Tegenover zijn Engelsen die de stoelen voor de camper zetten en buiten een wijntje gaan drinken. Wij doen dat in de camper en kijken in de boeken voor de volgende etappeplaats. Bep gaat tegen zevenen weer aan het eten beginnen en dat smaakt weer heerlijk. Als ik de vuilnis weg ga brengen staat de camperplaats vol en zijn er nog wat "reserve" plaatsen ook bezet. Vandaag toch weer een prachtige dag op dat ene buitje na toen we aankwamen. Nu is het blakstil en hebben net de zon achter de heuvel zien verdwijnen. Heldere lucht dus misschien koud vannacht!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dirk Molenaar:
    30 september 2019
    Het is voor mij een tijd geleden maar ben er ook met de boot geweest mooi daar