Potsdam

13 mei 2019 - Potsdam, Duitsland

Maandag 13 mei

Gisteravond na Studio Sport een spelletje Scrabbel gedaan dat ik won, 2-1
Vanmorgen toch wel weer fris en het zoemertje aan. De wasgelegenheid is naast de deur en dat is wel makkelijk.
Gisteren liepen we over de camping en zagen veel Nederlanders. We hebben er deze 3 weken heel weinig gezien. Maar wat was het nou, er is ook een ANWB groep neergestreken en als ik het goed zag liep daar ook Martine van Os, van omroep Max. Die groep gaat naar Tsjechië en zal wel op TV komen met "We zijn er bijna". (Achteraf bleek het haar toch niet te zijn!)
Na het eten gaat Bep nog een wasje doen en ik haal de fietsen van de camper.
Na de koffie gaan we naar Potsdam, langs de Templer See die een onderdeel is van de rivier de Havel. Potsdam is rijk aan Paleizen en mooie imposante gebouwen. Het heeft ong. 160.000 inwoners. Wij reden naar de Brandenburger Tor die ze hier in Potsdam ook hebben. Zetten onze fietsen neer en lopen door een mooie winkelstraat naar het Hollandsche Viertel. Dat is een wijk gebouwd tussen 1733 en1740 van rode bakstenen in Hollandsche steil. Allen 134 zijn in 2014 gerenoveerd. We lopen weer terug, pakken de fietsen en rijden naar het Sanssousi park waar je niet fietsen mag. Wegens tijdgebrek rijden we er omheen en zien het Slot Sanssouci wat tussen 1747 en 1749 gebouwd is als zomerverblijf voor Koning Frederik de Grote. Dan heb je nog het Neues Paleis dat in 1763 gebouwd is maar aan het einde van het grote park ligt en wij er niet naar tie zijn gelopen. We zien nog wel het Orangerie Paleis dat in 1851 gebouwd is en waar mooie tuinen voor liggen. Na die allemaal geIen te hebben zijn we weer terug gefietst. Het is evengoed nog best fris. Dan eten, fietsen achterop en buiten gaan zitten in de luwte met vest aan.
Dan verkleden en om 16.15 verzamelen bij de poort.
Daar staat een bus klaar die ons naar de rondvaartboot brengt. Om 5 uur vertrekt die en we krijgen een prachtige rondvaart die ons langs mooie gebouwen brengt en ook de brug die enige verbinding was, in de koude oorlog, met Berlijn en waar de grens in de midden van de brug lag. Daar werden ook spionnen uitgewisseld. We varen bijna twee uur en komen dan weer voor de wal waar ook het restaurant is. Daar krijgen we een diner van drie gangen dat heerlijk smaakt. Ook zitten we gezellig en leren zo de mensen om ons heen beter kennen.
Als het 21.15 is wordt ons verzocht om weer de bus in te stappen die ons weer naar de camping brengt. Potsdam is een prachtige stad dat ook veel van de oorlog geleden heeft. Toen de DDR er de baas was hebben ze heel veel mooie bouwwerken afgebroken om niet meer herinnerd te worden aan die tijd van pracht en praal. Maar nu is er weer veel herbouwd
Vandaag dus de eerste volle dag zo met elkaar en ik denk dat het best een gezellige reis wordt

1. Diane Honingh:
    14 mei 2019
    Had je al een selfie met die vrouw gemaakt? ;)