Poznan

14 mei 2019 - Poznan, Polen

Dinsdag 14 mei

Gisteren dus gezellig geweest en ik zou nog 3 bladzijden over Potsdam kunnen schrijven maar daar heb ik de tijd niet voor. Maar Potsdam is een prachtige stad met heel veel mooie paleizen en gebouwen. Als je echt alles wilt zien heb je een week nodig en dat hadden we niet!
Vandaag dus een reisdag en vanmorgen rustig aan gedaan want de plek waar we naar toe gaan is al gereserveerd en het is ong. 300km. Wel nog even gebruik gemaakt van de prachtige sanitaire voorzieningen die hier zijn. Ook had buurman Jan nog een heel verhaal voordat we om 10 uur vertrokken. De Tom Tom leidde ons om Berlijn heen en zo kwamen we op de snelweg naar Polen.
Onderweg op een parkeerplaats koffie gedronken en in de camper leek het mooi weer maar de temperatuur kwam vandaag niet boven de 15 graden. Na de koffie weer verder en we passeerden de Poolse grens om 12 uur. Even een stukje snelweg en wij kozen er voor om de binnenweg te nemen en niet de snelweg (tolweg) Prachtige weg, glooiend landschap met veel landbouw. Heel veel tankstations maar ook veel flitspalen, wel 15 naar Poznan! . Maar onze nieuwe Tom Tom geeft dat keurig aan! We reden naar Swiebodzin waar een enorm Chistusbeeld staat. Het is 58 m hoog en heeft een spanwijdte van 24 m ( van linker naar de rechterhand!) het weegt 360 ton en is op 21 nov. 2010 ingewijd. Hierdoor is het 38m hoge Christusbeeld van Rio de Janeiro niet langer het grootste Christusbeeld van de aarde. Daar hebben we meteen gegeten op het grote parkeerterrein. Daarvandaan gaan we verder over de mooie binnenweg, met flitsers, en het ziet er niet armoedig uit en ook best aardige huizen. Wel nog hier en daar van die Oostblok flats van 4 hoog. We komen uit in Poznan en moeten dwars de stad door. Druk om deze tijd! Maar hoofd koel houden en we komen om 16.00 uur aan op de camping. Nummertje trekken voor welke plaats je hebt en dan de camper neerzetten en installeren. We zetten de stoelen buiten maar dan gaat de zon achter de wolken en is het te koud om buiten te gaan zitten. Dus de thee binnen en ook het wijntje. Om half zes is iedereen binnen en om 6 uur een korte bespreking over wat er morgen gaat gebeuren. Bep zet het eten op en wij nemen nog een wijntje. Het eten smaakt weer prima en als de vuilnis is weggebracht gaat Bep TV kijken en ik dit even typen.
Even wat over Poznan. Het heeft 550.000 inwoners en ligt aan de rivier de Warta en is de vijfde stad van Polen. Het is ook een van de oudste steden van Polen en werd in de 7e eeuw bewoond door Germaanse stammen. In de 10 e eeuw werd hier de eerste kathedraal gebouwd waar de eerste vorsten begraven werden. Tussen 1719 en 1753 vestigden zich veel Duitse boeren en ambachtslieden. Op 28 juni 1956 vonden hier de eerste protesten plaats tegen het communistische regiem. Arbeiders van de Josef Stalinfabrieken kwamen in opstand die keihard werd neergeslagen. Men spreekt van 74 doden maar het wordt aanzienlijk hoger geschat. Duizend mensen raakten gewond. Een maand later was dit de oorzaak van de Hongaarse opstand.
Morgenochtend dus een excursie door de stad, we zullen zien!

1. Diane Honingh:
    14 mei 2019
    Het was een gezegende lunch dus!
  2. Anton van geemen:
    15 mei 2019
    Hoi Bep & Bert Ja Postdam dat lijkt me een hele mooie stad en dat is bijna 74 jaar geleden dat de Postdam Conference daar was gehouden om een eind temaken aan de 2de wereld oorlog.Ik las net in het Noordhollands dagblad dat de inwoners van Zuiderwoude en Uitdam buigen zich over de vraag moet Waterland zelfstandig blijven of samengaan met een of meer buurgemeenten ??? Dat is voor je info.En net zo als altijd pracht foto,s en een heel mooi verslag er bij mensen het beste er mee mvg van Emmy & Anton
  3. Huberdina:
    15 mei 2019
    Vind die van Rio mooier.Hier weer prachtig weer,morgen een dipje en dan gaan we richting weekend naar de 20 graden,vanmiddag de caravan halen,heb er veel zin in, goede reis verder,dikke kus.