Poznan

15 mei 2019 - Poznan, Polen

Woensdag 15 mei

Ik wil nog even op de reactie van Anton van Geemen antwoorden. Op die conferentie in Potsdam, (17 juli-2augustus 1945) nam Truman het besluit om de atoombommen op Japan te gooien. Dat gebeurde dus op 6 augustus 1945.
Gisteravond weinig op TV dus een potje Scrabbel dat ik won, stand 3-1 voor mij!
Vannacht bijna de hele nacht geregend maar vanmorgen werd het bijna droog maar wel koud!
Dus eerst de kachel aan en we moesten om 9 uur bij de poort van de camping zijn. Daarvandaan te voet, 250m, naar de bushalte en daar ingestapt. We hadden allemaal een dagkaart gekregen zodat we de hele dag met het openbaar vervoer konden reizen. Overgestapt naar de tram die ons op het eiland bracht waar Poznan begonnen is. Ook staat daar de kathedraal waar we op de gids zouden wachten. Die kwam 20 min. te laat maar gaf ons een rondleiding door de stad. Eerst dus de kathedraal waar ik gisteren al wat over geschreven heb. Ook is daar een gouden kapel waar de as van eerste koningen in liggen. Het was er erg druk, ook veel schoolkinderen. Verders pracht en praal in deze kerk. In 1956 is hij weer gerestaureerd na vernielingen van de oorlog. De Russen hebben een maand nodig gehad om het op de Duitsers te veroveren en dat bracht vele vernielingen mee. Poznan heeft 44 kerken waarvan 40 katholiek. We verlaten de kathedraal en gaan met de tram 3 haltes verder naar het oude centrum. Naar het marktplein van 1253 en dat 3HA groot is en het derde grootste marktplein van Polen. Daar staat het middeleeuws Raadhuis in de midden dat in 1555 verbouwd werd door een Italiaanse architect. Om 12 uur komen er twee (ijzeren) bokken naar buiten en nemen elkaar twaalf keer op de horens. Het hele plein stond vol om dat te aanschouwen. Ook de huizen om het kerkplein hadden het zwaar te verduren gehad en zijn nu helemaal in de oude staat gerestaureerd. Daarna nog naar een Jezuietenkerk uit de 17e eeuw, met veel stucwerk dat niet van marmer is te onderscheiden. Dan nemen we afscheid van de gids en gaat ieder zijns weegs. Wij gaan met z'n zevenen eten in een restaurant waar we ook al koffie hebben gedronken. Eten is goed (en goedkoop) en gaan om 14.20 naar de tramhalte. De reisleiders, Geert en Jannie, zouden daar om half drie naar de camping gaan maar ieder mocht doen wat hij of zij wilde. Maar wij en 3/4 van de groep vond het wel mooi geweest en ging ook terug naar de camping. Daar waren we om 3 uur en snel de kachel aan want het is nog steeds koud! Ik ben nog naar het kunstmatige meer gelopen dat in 1952 is aangelegd. Het is een uniek recreatieoord in Polen en zelfs in Europa. Hier worden roeiwedstrijden gehouden en er is een skischans en moderne thermen en zwembaden en jaarlijks een theaterfestival. Dan weer terug en gaan we een kop thee drinken. We bekijken de route van morgen onder het genot van een glas wijn. Bep heeft nog ergens diep verstopt een blik erwtensoep en die maakt ze warm en smaakt heerlijk. Na de afwas ga ik nog even kijken naar Ajax die vanavond zijn 34e competitiewedstrijd speelt en zijn 34e kampioenschap binnen haalt. Daarom is de suggestie geopperd om in plaats van met Ziggo op het shirt te spelen met Nouri er op omdat hij ook nummer 34 had, toeval?
Maar zit de eerste helft te kijken en zie dat het gewoon Ziggo is

1. Diane Honingh:
    15 mei 2019
    Wat een prachtige gebouwen zeg!

En jammer hè... van dat shirt. Wat was dat mooi geweest. Weet je waarom Nouri nummer 34 had gekozen: hij wilde het 34e kampioenschap met Ajax binnenhalen. Hoe anders liep het!