Pudasjärvi

24 juli 2021 - Pudasjärvi, Finland

Zaterdag 24 juli

Gisteravond nog twee spellen scrabbel gedaan en het werd gelijk dus schiet ik er weinig mee op.

Vanmorgen weer prachtig weer, geen wolkje aan de lucht.

Als de camper weer rijklaar is vertrekken we om 9.05 uit Strandby. Vandaag willen we weer een stuk verder want gisteren hebben we een halve vrije dag genomen.

Dus naar de 8 en 75 km gereden door veel bossen en ook stukjes land met graansoorten, aardappelen en grasland, geen mais. De gras/hooibalen in plastiek aan de kant van het land.

Erg rustig op de weg, maar heel veel tegenliggers met een camper(70%) of caravan.

We komen op een ABC tankstation met voorzieningen voor campers. Daar water bijgevuld en even de spanning van de banden gecontroleerd. Daar meteen koffie gedronken.

We gaan weer op weg, over de 8, richting Oulu. Ook hier hetzelfde laken en pak, 75% bossen en de rest stukken land. Ook wat dorpjes en heel veel flitspalen. De Tom Tom verdient op deze rit weer zijn waarde om mij te waarschuwen!

Even voor Oulu weer bij een ABC tankstation gestopt om daar te gaan eten. Er is ook een winkel bij en ik daar nog wat benodigdheden gekocht al hebben ze niet alles.

We vertrekken weer en na Oulu gaan we naar de 20 richting Kuusamo.

Onderweg ziet Bep twee keer een Eland maar is te laat om er een foto van te maken. Ook aan mijn kant, een stukje de prairie in, zie ik ook een koppeltje van zes, maar ook geen foto!

We zouden onderweg wel zien waar we terecht komen en kwamen bij een parkeerplaats 400m het bos in vlak bij de rivier de Vuormankoski. We waren net over de brug gekomen over die rivier en zagen kanoërs zich tegen de stroom in worstelen. Ik vond het niets om daar te staan en zijn verder gereden.

We komen even voorbij Padasjärvi en daar is een camping, Jyrkkäkoski genaamd, dat aan de rivier de Kivarinjoki ligt. (Leuke namen om te proberen ze uit te spreken!) Daar ons ingeschreven en een plaatsje gezocht in het bos met hoge dennenbomen. Bep had nog een wasje in de emmer gedaan dat onderweg lekker door elkaar was geschud en dat gewassen en uitgespoeld en opgehangen. Als dat hangt, wij aan de thee en later een wijntje/biertje. Het is best lekker buiten maar je moet wel je vest aan want het is 18 graden. Niet vergeten dat we dicht bij de Poolcirkel zitten! Om half zeven gaat Bep het eten maken en ik loop een rondje over deze camping. Ontdekte toen dat het aan een rivier ligt maar ze had wel verteld dat er een bbq plaats was, twee sauna’s, waarvan we er één kunnen gebruiken om te douchen.  Al deze gebouwen zijn van boomstammen gemaakt en ook het meubilair binnen is van hout en handwerk. Wat zullen er in deze landen toch veel vakmensen zijn die hout kunnen bewerken! Na het eten ga ik met Bep nog een rondje maken over de camping en als we terug zijn is de was droog en kan ik de kast.

We ruimen de stoelen, enz. op want er zijn van die kleine vliegende monsters die het op mijn benen hebben voorzien, grrr 😖

1. Diane Honingh:
    25 juli 2021
    De poolcirkel! Klinkt ver weg!! En toch ‘spreken’ we elkaar elke dag. Toevallig hadden wij het er van de week over dat toen we naar Indonesië waren in 1995 we nog naar de wereldomroep luisterden, wat een gedoe. Nu zet je gewoon de radio 10 app aan en hoort elk uur het nieuws. Naar Australië hadden we voor het eerst een mobiele telefoon mee, dat was 1997. Gek hoe snel dat allemaal veranderd is