Rabat

28 april 2018 - Mohammedia, Marokko

Zaterdag 28 april

Gisteravond nog drie spellen Skip Bo gedaan en ik was denk ik niet erg in vorm of Bep had veel geluk maar verloor ze alle drie (9-5)
Voor vanmorgen de wekker gezet op 6.30, dus vroeg op want we moeten ons om 7.50 verzamelen voor de bustocht naar Rabat. Ook de merels zijn vroeg wakker want fluiten het hoogste lied.
Het is nog half bewolkt maar de zon komt er ook door.
Om 8 uur met de bus naar Rabat en daar aangekomen stapte er een gids in de bus. Sprak half Nederlands/Duits en was goed te verstaan en te begrijpen. Eerst naar het paleis van de Koning dat een stad in de stad is. Door de poort en dan kom je op een groot terrein met het paleis en een Moskee. Ook huizen waar de 3000 man personeel met familie woont. Bijzondere planten en bomen en je mag tot een ketting en dan niet verder. Daar vandaan met de bus naar de Andalusische tuinen met bijzondere bomen en planten en een opgraving vanuit de Romeinse tijd. Ook hier een minaret en heel veel ooievaarsnesten.
Rabat is ook al een oude stad dat al 3 eeuwen voor onze jaartelling bewoond was. Het is één van de vier Koningssteden en is de hoofdstad van Marokko. Ook wordt vanuit hier het land bestuurd en zitten ook alle Ambassades hier in Rabat.
Na de tuinen gaan we naar het Mausoleum van Mohammed V waar ook zijn broer en zoon in ligt. Maar we moeten opschieten want er komt een belangrijke delegatie en dan gaan de deuren dicht.
Ook staan er wachters op paard voor de poort en ook voor het Mausoleum. Daar heb je ook een mooi overzicht over de stad en over het terrein waar Jacoub-el-Mansour de grootste Moskee van de wereld wilde bouwen. Ook is daar de Hassan minaret die net als de moskee nooit is afgebouwd.
Jacoub stierf in 1199 en de bouw werd gestopt. We drinken eerst nog muntthee met een lekkere koek en daarvandaan lopen door de Kashba, het vroegere versterkte gedeelte van de stad. Smalle straatjes in de kleuren blauw (onder) en wit boven. Dit was voor de warmte en de insecten. We lopen naar de versterkte wallen bij de kust waar je een mooi overzicht hebt over de stad Rabat en aan de andere kant van de rivier Salé. Die horen bij elkaar en hebben samen ong. 3 miljoen inwoners. DN weer de bus in en naar het restaurant waar we de lunch opgediend krijgen. Salade vooraf en dan Tajine kip of vis. Ja en dan moet je van de twee slechte de beste kiezen, dus kip. Met al die botjes is niets voor mij, het vlees er een beetje afgeschraapt en dat gegeten. We hadden fruit toe. Dan naar de bus en de gigs had geen tijd meer om ons nog Salé, de stad aan de andere kant vaan de rivier te laten zien maar vonden wij niet erg. Dus weer terug naar de camping waar we om half vier arriveerden. Stoelen er uit en heerlijk in de zin ons kopje thee gedronken. Ook het wijntje smaakte best daarna. Eten was ook niet zo moeilijk vandaag en Lies had nog wat boodschappen voor ons meegenomen en kwam nog even praten zodat het bijna half acht werd toen we eten gingen.

1. Diane Honingh:
    28 april 2018
    Wat een mooie dag hadden jullie vandaag zeg. Ik wacht nog even de rest van de foto’s af.
    En over het skip bo: ma had geen geluk, maar kan het gewoon beter. Hahaha!!
    Slaap lekker straks. Dikke kus uit Azië naar Afrika!!