Retournac

18 september 2019 - Retournac, Frankrijk

Woensdag 18 september

Gisteravond Ajax zien winnen van Lille. Eerste half uur speelde Ajax mooi voetbal en domineerde. Het werd ook 1-0 wat ook de ruststand was. Het werd gelukkig snel 2-0 en kater nog 3-0. Het was aan de keeper van Ajax te danken dat het deze stand bleef want hij verrichtte een paar knappe reddingen. Maar ja, de eerste drie punten zijn binnen al was het niet altijd even makkelijk!
Gisteren ook Prinsjesdag en het moet gaan wat we het volgende jaar te verwachten hebben, maar de hoeden en jurken is ook een hot item! Vanmorgen wederom prachtig weer al was de temperatuur wat minder. De bakker waar ik gisteren was, was gesloten! Dus even gevraagd en verderop was nog een bakker die wel open was. Het brood was nog heet toen ik het meenam!
Na het eten de boel weer opruimen en de camper rijklaar maken voor de volgende rit.
Eerst nog even naar de losplaats gereden die aan de andere kant van de spoordijk ligt.
We vertrokken om 9.35 uit Lamastre en het was 16 graden. Door het stadje heen en dan behoorlijk klimmen naar St Agreve dat op bijna 1000m ligt. We rijden dan over een soort hoogvlakte dat tussen de 1000 en 1100m ligt. Hier alleen agrarisch gebied met alleen koeien. Na een tijdje gaan we weer dalen en dan vinden we een aardige parkeerplaats waar we koffie gaan drinken. We rijden richting Puy en Velay maar gaan daar niet doorheen, slaan er even voor af naar Le Monteil en komen langs de Loire. Een prachtige route, de George de la Loire, met aan beide zijden hoge bergen. We slaan af naar Beaulieu waar een camperplaats is waar je water kunt tappen. We wisten dat omdat we daar wel eens hebben gestaan. Als de tank vol zit gaan we weer verder langs de Loire en komen om 12.30 aan op de camperplaats in Retournac (24gr). We zetten hem neer en gaan eerst eten. Als we zo staan dan zien we dat we hier ook al eens hebben gestaan. Het is een mooie plek aan een pick nick plaats dat grenst aan de achterkant van de camper. Ik maak even een verkenningsronde en pak de stoelen er uit en we gaan achter de camper zitten, in de zon. Bep breien en ik even in de administratie en de vervolg route bekijken.
Retournac is een stadje aan de rivier de Loire en heeft bijna 2900 inwoners. Hier werden sporen gevonden van bewoning en spullen uit 15000-18000 v. Chr. Er is ook een oude kerk van de 12e eeuw, Eglise Saint Jean Baptiste. Een ruïne van het kasteel d'Artias staat een stukje verder op.
Om 3 uur lopen we naar het centrum van het stadje en dat is ruim één km lopen. Maar om in het centrum te komen moet je wel behoorlijk klimmen! Ook dit stadje lijkt uitgestorven, weinig mensen op straat en de winkels gesloten. Misschien komt dat omdat er vanmorgen markt was. Maar wel even in de oude kerk gekeken en er was zowaar een kleine supermarkt open waar we brood voor morgen gekocht hebben. Er is wel een bakker maar voor morgen te ver lopen! We lopen weer terug en hebben inmiddels buren gekregen. Twee Engelse stellen met twee campers. Ook zijn er meerdere campers bijgekomen.
We drinken thee achter in de zon en daarna ga ik nog even een loopie maken langs de Loire. Dit is de langste rivier van Frankrijk, 1012km! (heb maar een klein stukje gelopen!)
Als ik terug kom is de vijf al in de klok geweest en wordt het tijd voor een wijntje. De wind gaat weer liggen en dat is elke avond het geval, wel lekker!
We blijven buiten totdat de zon achter de bomen verdwijnt. Half zeven naar binnen en Bep gaat aan het eten beginnen. Toen we aankwamen stonden we met z'n drieën en nu zijn er tien campers! Na de afwas in de administratie.

1. Diane Honingh:
    18 september 2019
    Het was gisteren in het stadion weer geweldig!! Was een heerlijke wedstrijd en mijn voorspelling kwam uit. De mannen hadden me voor gek verklaard: 3-0: dat werd het nooit!!
    Fijne avond nog, X