Riga

11 juni 2019 - Riga, Letland

Dinsdag 11 juni

Gisteravond nog een tijd buiten gezeten, er vielen wel een paar spatten maar daar hadden we onder de luifel geen last van. Ook vannacht een paar keer een paar spetters gevallen maar vanmorgen droog, maar wel bewolkt en in de verte donkere luchten. Na het eten de fietsen er af gehaald en na de koffie gingen we boodschappen doen. Met de fiets, naar de Rewi, zo'n 900m hier vandaan. Zouden ook meteen wat boodschappen voor Bep haar verjaardag meenemen. De fietsen geparkeerd en dan de Hyper supermarkt in. Veel moeten zoeken want het is zo groot! We hebben aardig wat en besluiten dat ik straks de wijn wel even ophaal want er is nog genoeg. Maar we moesten even wachten want het regende behoorlijk hard. Na 10 min. was het droog en hebben we de boodschappen naar de camper gebracht. Dan ik weer terug om de wijn te halen en dat schap met de witte wijn die we wilden hebben was leeg! Dus ik weer met onverrichte zaken terug. Dan eerst maar eten en dan op de fiets naar het stadje. Over de brug en de fietsen bij het voormalig kasteel gezet waar twee schildwachten stonden, dus veilig! We lopen langs de Jakobskerk naar het Domplein en gaan de Dom in (€5 pp) aardige kerk met ook een kloostergang waar veel oude kanonnen liggen. Het is eerst katholieke kerk geweest maar na de hervorming is het een Lutherse Kathedraal geworden en is de zetel van de aardbisschop . In deze kerk worden ook oecumenische diensten gehouden. Ook is daar het orgel van de velen orgelpijpen. Daarna lopen we naar de St. Petruskerk. Daar kan je 4 trappen omhoog lopen en daarna met een lift naar 73m hoog! (9€ pp)
Bep ging niet mee maar daar heb je een prachtig uitzicht over de stad. Daar even vertoefd en dan weer met de lift naar beneden. Nog een rondje door de kerk waar moderne kunst in hing (niet mijn voorkeur!). Bep zat buiten op een bankje op me te wachten en zo zijn we zoetjes aan weer naar de fietsen gelopen. Ze stonden er nog en dan weer de brug over en toch nog even bij de Rewi gekeken. En ja, ze hadden de wijn aangevuld dus met volle fietstassen weer terug naar de camping. Bep de wijn opgeborgen en ik de fietsen weer achterop de camper gezet. Thee gedronken en Bep even bijgepraat met dochter Diane. Daarna een wijntje en het is warm! Broeierig, ik denk vanavond weer een onweersbuitje. Ik ruim alvast de buitenboel op en Bep maakt weer iets lekkers. Na het eten ga ik douchen, want morgenochtend is het druk denk ik want de camping staat helemaal vol. En een frisse man, geen zweetluchten, is ook niet verkeerd! Vandaag ook nog een Nederlandse groep aangekomen, de Senioren Club Nederland. Veeeeeel ouder dan wij!?!?

1. Diane Honingh:
    12 juni 2019
    Veeeeeeel ouder, jaar of 75?
  2. René Ouderling:
    13 juni 2019
    Jullie zijn de "nozem club" ?......verschil moet er zijn natuurlijk ;-))