Rondje fietsen

2 mei 2021 - Kessel, Nederland

Zondag 2 mei

Gisteravond het laatste deel van DNA gekeken dat dan toch anders afloopt als je had gedacht.

Vanmorgen weer prachtig weer, alleen is het wel fris. Wel even de kachel aan maar als de zon op de camper schijnt is het zo warm. Gebruik gemaakt van het mooie sanitaire gebouw, dus fris en fruitig de zondag begonnen. Nog even een rondje over de grote camping (100plaatsen) gelopen en gezien dat ze het hier keurig voor elkaar hebben, alle voorzieningen zijn er. We zouden buiten koffie drinken maar als de zon achter een wolk verdwijnt dan is het koud dus de koffie maar binnen gedronken met nog een stuk appeltaart. Dit is om energie op te doen voor de fietstocht die ik gepland had! (38km) We vertrokken om 11 uur naar de pont die ons over de Maas bracht(2x€0,90). We reden naar Reuver dat deel uitmaakt van de gemeente Beesel en bijna 11.000 inwoners heeft. Het gemeentehuis staat ook in Reuver. We fietsen langs de St Lambertuskerk die tussen 1878 en 1880 gebouwd is. De klokken werden door de Duitsers uit de toren gehaald en omgesmolten. In de laatste maanden van 1944 werd de toren er af geschoten door de geallieerden die op het schip viel. In 1946-1947 werd de kerk gerestaureerd en de torenspits in 1957. Door een gift in 1948 heeft de kerk weer klokken gekregen.

We reden weer langs de Maas, tegenwind, en het was koud! Mutsen op en ik had spijt dat ik mijn handschoenen vergeten was! We komen door Belfeld dat gemeente Venlo is en ruim 5500 inwoners heeft. Via binnenwegen, bos en grindpaden komen we in een klein stukje Duitsland (we hoefden niet getest!) Wat ons opviel onderweg dat het hier in deze streek rommelig is rond de boerderijen en huizen, anders dan op de plaatsen waar we eerst geweest zijn. Maar ook hier veeteelt, akkerbouw en ook aardbeien en tomatenkassen. We rijden een heel stuk langs de grens waar de ene kant van de weg Duitsland is en de andere kant Nederland. Onderweg gestopt om te lunchen. Ook is het nu niet lekker om op een terras te gaan zitten want het is echt koud vandaag!

We vervolgen de route en komen in Beesel dat 13.500 inwoners heeft en in 1275 vermeld wordt. De St Gertrudeskerk is van 1842. Zo komen we weer bij de pont die ons naar Kessel brengt. Snel doorgereden naar de camper, fietsen neergezet en in de camper doorwarmen. We hadden 43 km gefietst, 5 meer dan gepland! We drinken thee en ik kijk de kampioenswedstrijd Ajax-Emmen. Ajax wint met 4-0 en is kampioen van Nederland.

Bep neemt een warme douche in de camper en als zij klaar is, is het tijd voor een wijntje.

Daarna Bep weer achter haar driepitter en ik schrijven! De zon komt na het eten weer terug en het wordt helder, dus opmaken voor weer een koude nacht!

1. Diane Honingh:
    2 mei 2021