Rondje Mill

6 mei 2021 - Mill, Nederland

Donderdag 6 mei

Vannacht enkele buitjes gevallen maar vanmorgen scheen de zon en er is weinig wind!

Dus na het ontbijt Bep een klein wasje gedaan, ik hand en spant diensten. Een route uitgezocht die ze hier op de camping hebben samengesteld, ook via de knooppunten.

Maar eerst koffie drinken en Bep de lunchpakketjes samenstellen!

We vertrekken om 11.10 en rijden eerst naar St Hubert. Dan de binnenlanden in, over de Lage Raam, een riviertje. Mooie omgeving waar je alles op het boerengebied tegenkomt. Koeien en varkensstallen, pluimveebedrijven, akkerbouw, kassen. Maar ook bossen waar mooie fietspaden doorheen gaan. We komen weer over een bruggetje over de Lage Raam en spreken twee gepensioneerde mannen die een wandeling aan het maken zijn. Komen uit St Hubert en weten te vertellen dat het kasteel Tongelaar hier niet ver vandaan is. Ze geven ons een route aan door een mooi natuurgebied met bossen en meertjes. We komen bij het kasteel Tongelaar waar het oudste deel, de poorttoren van vroeg 15e eeuw is. Hier stond al in de 9e eeuw een mottekasteel, dat diende om dekking te zoeken voor de Noormannen. Later kwam het in bezit van Jan I van Cuijk, die het te leen gaf in 1282 aan Graaf Floris V van Holland. De liefde duurde niet lang want in 1296, net voordat Floris vermoord werd bij het Muiderslot, werd de leen verbroken. Jan I van Cuijk was persoonlijk betrokken bij het moordcomplot.

De gebouwen er omheen zijn van de 18e eeuw en vormen een binnenplaats. De mannen die we gesproken hadden waren er ook gearriveerd en nodigde mij uit om een kijkje te nemen op de binnenplaats. Dit wordt gebruikt voor feesten en partijen maar ook voor trouwerijen en vergaderingen. Ook wordt er elk jaar muziek gemaakt maar gaat nu vanwege corona niet door. Er zijn verschillende bedrijfjes, zo ook een brouwerij, genaamd “ de blauwe knoop” ! Ook een enorme rode beukenboom en een plaquette van vijf gesneuvelde soldaten op 10 mei 1940.

We fietsen weer door, langs de kazematten van de Peel-Raam stelling. Rijden door een landelijk gebied en komen in Langeboom, dat ook onder de gemeente Mill-St Hubert valt en 2260 inwoners heeft. Het is voor het eerst vermeld in 1525. Op 10 augustus 1925 vond er een stormramp plaats waarbij het klooster, kerk, de school en 21 huizen verwoest werden. Er vielen 4 doden bij deze storm. Daarom moest er in 1926 een nieuwe kerk gebouwd worden.

Tijdens WOII, nam Generaal Miles Dempsey in oktober 1944, zijn intrek in een boerderij om daar zijn hoofdkwartier te vestigen om de Britse troepen naar Nijmegen te laten oprukken. Op 13 oktober kwam koning George I bij hem op bezoek. De boerderij heette daarna “de Koningshoeve”. De kloosterstraat werd omgedoopt tot Dempseystraat. We vonden een bankje net buiten het dorp, bij het monument ter herinnering van de slag op 10 mei 1940. Daar de meegenomen lunch opgegeten, het zonnetje scheen maar echt warm is het nog steeds niet! We reden verder langs wat meertjes en over de Meerheide en komen in Wilbertoord dat 1080 inwoners heeft. Het bestaat nog niet zo lang, in 1837 stonden er slechts 6 huizen. Er staat ook een vrij nieuwe kerk uit 1966 en wij zagen dat de meeste huizen vrij nieuw zijn. We fietsen door het bos, molenheide, en zijn na 35km om half drie weer bij de camper.

Bep had gisteren nog wat vergeten bij Appie en ook een handschoen verloren. Ik dat even opgehaald en ook haar verloren handschoen was gevonden. Dus was mijn Beppie blij toen ik weer terugkwam met haar verloren handschoen.

Nog heel even buiten gezeten maar het is toch kil en drinken we de thee binnen en ook nemen we nog maar een wijntje. Als Bep eten gaat maken ben ik hier mee bezig.