Saint Jean sur Mayenne

23 juni 2022 - Rotterdam, Nederland

Donderdag 23 juni

Het bleef gisteravond steeds een beetje doorregenen en ook vannacht diverse buitjes gehad.

Niets op de TV, dus scrabbelen. Twee spellen en gelijk dus blijf ik één punt voor.

Vanmorgen scheen de zon maar zie ook grijze luchten naar het noorden.

We maken de camper weer rijklaar en na afscheid te hebben genomen van de Engelse buren, die ook vertrekken, gaan wij om 9.20 naar de supermarkt om te tanken en brood te halen.

Hier bij de supermarkt is het relatief goedkoop, €2,10/L.

Als Bep terug is vertrekken we daar om 9.40 en het is 19 graden.

Eerst weer naar Lorient, waaromheen het heel erg druk is, en dan de N24, een beetje saaie vierbaans weg richting Rennes.

20km daarvoor gestopt op een mooie parkeerplaats en daar eerst koffie gedronken.

We gaan een stukje Rennes door, ook druk met veel stoplichten. Komen op de N157, ook een vierbaansweg die wat golvend is met graan, gras, mais en koeien!

Net voordat de tolweg begint gaan wij er af en volgen de D57 naar Laval.

We rijden naar een camperplaats in Changé, net iets buiten het stadje.

Er is een slagboom en Bep gaat op verkenning uit en ziet dat er niemand staat!

Ik had nog een camperplaats achter de hand, 6km verder, en daar heen gereden. We komen om 13.15 aan op de camperplaats in Saint Jean sur Mayenne wat een voormalige camping is geweest.

Betalen aan de automaat en dan oprijden. Het zijn prachtige plaatsen, groot en alle voorzieningen zijn aanwezig, zoals WC, douche, afwassen met heet water, gehandicapten WC, stroom en natuurlijk sani voor de camper.

We zetten de camper op mooi gras en lekker ruim zodat we voldoende plaats hebben.

Bep bakt de tomaten en als we gegeten hebben en afgewassen gaan we het dorpje in dat 1700 inwoners heeft en ligt aan de rivier de Mayenne.

Lopen langs een kapelletje dat op slot is en gaan de heuvel op om naar de kerk te gaan.

Eglise Saint Jean Baptisme is een kerk die op 21 januari 1770 ingewijd is.

De vorige was in 1769 ingestort en men is meteen een nieuwe kerk gaan bouwen.

Deze kerk is wel open en gaan we naar binnen. Mooi van binnen met banken waar je het misschien een preek volhoud!

In het dorp zijn wel voorzieningen maar geen supermarkt, daar moet je 3km verder voor zijn.

We lopen terug en gaan aan de thee.

We krijgen Nederlandse overburen en de man komt een praatje maken.

Ook zijn vrouw komt er later bij en zijn in Portugal geweest maar de man moet maandag weer aan het werk!

Komen uit Zeeuws Vlaanderen, uit Terneuzen.

Wij nemen nog een wijntje terwijl zij al aan het eten zijn.

Bep nog lezen voordat ze aan het eten begint.

We eten buiten want het is heerlijk weer. Bep gaat afwassen en als ik de vuilnis heb weggegooid ga ik nog heelijk buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    23 juni 2022
    Qua weer de goede kant uitgegaan dus!