Sintra

9 juni 2018 - Sintra, Portugal

Zaterdag 9 juni

Vanmorgen toen we opstonden scheen de zon maar na een uurtje ging het regenen!
We zouden hier als het mooi weer was nog een dagje blijven omdat je volgens de papieren hier een mooi strand hebt en het hier het Ibiza van Portugal genoemd wordt. Gisteren geen tijd gehad om te kijken dus zouden we dat vandaag gaan doen. Ook, en dat vind ik bijzonder, zijn hier heel veel rijstvelden. Ik dacht dat rijst alleen uit Azië komt maar hier wordt ook heel veel rijst verbouwd.
Gisteren wel gezien maar wegens de bomen geen foto van gemaakt, misschien vandaag. Maar het ging harder regenen en we besloten om verder te rijden. De boel ingepakt en naar de andere camperplaats gereden waar de voorzieningen zijn. Daar om 9.40 vertrokken, eerst nog richting strand, maar dat was nog wat verder en maar gekeerd en afgeslagen naar Lissabon. Over de        N 253, een niet te brede weg waar ook gaten in zitten. Door bossen en als we bijna bij de tolweg zijn, bassins voor het kweken van vis. Een kaartje getrokken voor de tolweg, het poortje ging open, en op weg naar Lissabon. De eerste parkeerplaats gestopt om koffie te drinken. Het is inmiddels droog  geworden als we weer verder rijden. Tol betaald (€10,15) en naar de brug over de Taag. Ook daar moet je tol voor betalen, maar niet veel (€3,95). De brug over de Taag (1966) .heeft twee verdiepingen, bovenop de auto's en daaronder de treinen net zoals de brug in San Francisco die alle twee door dezelfde firma gebouwd is, The American Bridge Company. We slaan af richting Cascais over de A5 en moeten daar ook €2,75 tol betalen. Bij Cascais er af en naar de kust gereden. Daar even geparkeerd en dan via Malveira naar de Cabo Roco. Over een smalle weg er naar toe en het is behoorlijk toeristisch want als we er aan komen staan er veel bussen en is een parkeerplaats moeilijk te vinden. Maar ik vind een plekje in de berm en daar gaan we eerst eten. Dan naar de vuurtoren gewandeld die op het meest westelijke puntje van het Europese vasteland staat. De rotswanden gaan 140m loodrecht naar beneden en is een mooi gezicht. Je kunt er een mooie wandeling maken en dat hebben we gedaan. De camper in en naar Sintra gereden. Door wat smalle straatjes van Sintra komen we op de camperplaats aan, bij het voetbalveld. Maar inmiddels is het weer gaan miezeren en we besluiten om morgenochtend de stoute wandelschoenen aan te trekken want het is nog twee km lopen! Nog even met de Italiaanse buren gepraat, zij spreekt wat Engels, en die waren in Nederland geweest en daar was het koud. En nu in Portugal is het ook te koud en zijn ook langzamerhand op weg naar huis. Het wordt een rustige middag een kop thee, later een wijntje. Ik zie dat zo'n treintje dat vaak door een stad rijdt met toeristen hier zijn stalling heeft. Ik loop er naar toe en hoor dat ze morgen om 9.15 naar het centrum van de stad rijden en daarna de toer door de stad gaan doen. Ik spreek af met de man die goed engels spreekt dat we morgen meerijden! Hij zou bellen naar een andere man want hij heeft morgen geen dienst. We zullen zien! Ik ga nog even de foto's op de laptop zetten en Bep met de voorbereidingen voor het eten en het smaakt weer als vanouds, en na de afwas nog even een rondje maar het is fris en ben weer snel binnen.