Sommières

23 september 2022 - Sommières, Frankrijk

Vrijdag 23 september

Gisteravond naar “de beste zangers” gekeken dat gelijk met het voetballen was van Polen tegen Nederland. We keken naar “de beste zangers” wat weer een mooie aflevering was. Je hoort ook de verhalen van diegene die het middelpunt is van de avond.

In de rust stond Nederland al voor met 0-1 en einduitslag was 0-2. Heb alleen het einde gezien dus kan geen oordeel geven al waren de commentaren positief.

Vanmorgen bewolkt al komt de zon er wel af en toe door. We gaan vandaag weer verder met de reis en dus de camper rijklaar maken voor de volgende etappe.

We vertrekken om 9.15 uit Rustiques en het is 21 graden. We komen op de D6113 die door het dal gaat van de Aude. Veel wijnboeren zijn aan het oogsten en er zijn dan ook veel kleine trekkertjes met karren op de weg. De druiven plukken ze hier niet met de hand, dat wordt machinaal gedaan.

We rijden om Narbonne heen en dan de D6009 die ons on Beziers leidt.

We komen op de A75 en stoppen op een mooie parkeerplaats om koffie te drinken.

We gaan verder en even voor de afslag naar de A750, Montpellier, is er een file. We staan daar 25 minuten in voordat we de A750 op kunnen.

We rijden door de buitenwijken van Montpellier waar het behoorlijk druk is met vele rotondes.

Dan de D610 richting Sommières. Ook hier veel druivenstruiken waarvan de druiven reeds geplukt zijn.

We komen na wat zoeken voor de poort van de camping die dicht is. Gesloten van 12.00 tot 15.00. Het is net één uur en er is wel een bel met een microfoon. Ik bel en krijg een juffrouw en die zegt dat ze gesloten zijn, kijk maar op het bord. Maar ik zei, we staan hier voor de poort kunt U deze niet even open maken en ons binnen laten dan komt het inschrijven straks wel. Na wat overredingskracht kwam ze er aan, deed de poort open en konden ons meteen inschrijven.

Twee plaatsen aangewezen gekregen en de eerste zaten we onder en tussen de bomen, de tweede was beter en konden we ook de schotel gebruiken.

Toen we stonden eerst eten en daarna het zeil en de stoelen er uit.

We drinken eerst wat en gaan dan naar de Lidl die hier vlak bij is.

Als we terug zijn gaan we aan de thee, de dag vliegt om!

Het is inmiddels bewolkt geworden maar het wijntje kunnen we nog gerust buiten drinken want de temperatuur is nog lekker.

Sommières heeft ruim 5000 inwoners en ligt aan de rivier de Vidourie. Ook hier was al in de oudheid bewoning. In de hoogtijdagen van de Romeinen is er in de 1e eeuw na Chr. Een brug gebouwd in opdracht van Keizer Tiberius. Rond de brug ontstond een plaatsje. Later werd in de nabijheid een kasteel gebouwd die bescherming aan de omgeving gaf.

In 1248 werd het geannexeerd door het Franse Koninkrijk als gevolg van de kruistochten tegen de Katharen.

Het plaatsje zou later uitgroeien tot een protestant bolwerk wat er toe leidde dat Sommières belegerd werd door de katholieken.

In 1622 werd de stad wederom belegerd waardoor het weer in handen kwam aan de Franse Kroon. Hiermede kwam er een einde aan een turbulente periode uit de geschiedenis van Sommière.

De oude binnenstad heeft haar middeleeuwse karakter goed weten te behouden.

Ook heeft men hier last van wateroverlast. In 2002 stond het centrum helemaal onder water. Op sommige plaatsen tot wel 2 meter!

Bep gaat eten maken en dat eten we binnen op want het wordt fris buiten.

Ik ruim de tafel en stoelen meteen op want buitenzitten zullen we niet meer doen na het eten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    23 september 2022
    O, wat heerlijk dat je nog buiten kon zitten. Hier kon het gisteren nog wel, de thee buiten, maar vandaag was het een grijze dag met vaak een miezer bui!
  2. Anton van geemen:
    Hello Bep & Bert Bedankt voor je mooi verslag en foto,s
    Zo jullie zijn nog steeds aan het toeren wel gefeleciteerd mensen dat jullie dat nog kunnen doen.Emmy en Ik zijn verschillende keren in Montpiellier geweest heel mooi daar
    Nu folks mvg van ons uit Canada Emmy & Anton
  3. Imke en Cees:
    24 september 2022
    wij gaan maandag naar Ameland ook lekker wel anders als met jullie naar frankrijk!
  4. Bert en Bep Honingh:
    Fijne tijd op Ameland samen met Imke