Stukje fietsen en opruimen

22 september 2022 - Rustiques, Frankrijk

Donderdag 22 september

Toen we naar bed gingen gisteravond was de hemel helemaal vol met sterren. Ik was nog naar buiten gegaan om de batterijen van de fietsen naar binnen te halen omdat die toen pas vol zaten!

Vanmorgen bewolking maar niet koud, 18 graden in de camper toen we uit bed stapten.

Na het eten wat klusjes en dan koffie drinken. Ook even kijken waar we morgen naar toe gaan. Als je de weersverwachting bekijkt wordt het minder met wat regen. Dit in het hele zuiden van Frankrijk. De zon is weer doorgekomen en na de koffie ga ik nog een stukje fietsen. Door de landerijen met veel druivenstruiken waarvan de meeste druiven reeds geplukt zijn. Ook enkele “Château’s” van wijnboeren die in kleine kasteeltjes wonen. Ik rijd naar Laure-Minervois wat ruim 1000 inwoners heeft. Zie meteen een coöperatieve wijnmakerij en wordt bijna dronken van de geur van de druiven!

Hier woonden ook al in de steentijd mensen en ook de Romeinen hebben hier gewoond. Het is ook lang eigendom geweest van de graven van Carcassonne die bijgedragen hebben met de welvaart van het dorp. Het is cirkelvormig en ommuurd geweest ter bescherming van Château de Lauran. Ook is er nog een toren, uit de 14e eeuw, dat deel uitmaakte van de muur en waar een poort is. Ik ga daar het dorp in en rij met de fiets door de smalle straatjes. Er is één winkeltje dat bijna alles verkoopt, net zo’n winkeltje dat wij vroeger op het dorp hadden. Neem er een banquette mee er rij verder. Kom bij het monument voor de gevallen soldaten en daarachter even kijken op het grote kerkhof. De kerk, Saint Jean Baptiste, is ook erg oud(?) en ook op slot.

Ook is er een kiosk uit eind 19e eeuw. Rij verder en zie nog een toren dat een overblijfsel is van het kasteel. Aan de borden te zien zijn hier veel wijnboeren.

Dan rij ik weer terug, maar nu over Badens dat in 1993 zijn 1000 bestaan vierde. Archeologische vondsten wijzen uit dat hier in deze streek al mensen woonden in de prehistorische tijd.

Ik rij verder terug naar Rustiques dat nog twee wijnboeren in de gemeente heeft.

Als ik terug ben is het meteen etenstijd en daarna ga ik de fietsen weer achterop doen met het zeil erover. Bep heeft haar wasje al droog en kan weer in de kast.

Bep douchen en ik ga daarna. Verder maken we er een rustige middag van en genieten van het mooie weer.

Na de thee een wijntje. Je kan het niet missen want de kerkklok is dichtbij en 2 voor 5 luid hij 5 keer en op het hele uur nogmaals! Dus kan je de 5 in de klok niet vergeten!

Als Bep eten gaat maken ruim ik buiten de spullen op. De wind is vandaag gedraaid en als de zon dan weg gaat wordt het fris. Dus eten we na lange tijd weer binnen deze avond.

1. Diane Honingh:
    22 september 2022
    Dus om 2 voor 5 loop jij de camper in om wijn te pakken pa? En dan schenkt ma hem stipt 5 uur in?