Aan een stuwmeer en 10 graden kouder!

30 juli 2021 - Soest, Nederland

Vrijdag 30 juli

Gisteravond nog een spel scrabbel gedaan dat gelijk eindigde, nog nooit gebeurd.

Je kunt hier dus een donatie doen maar wij weten niet waar je dat kunt storten of cash geven. Maar er liepen twee dames, iets jonger dan wij, die aan de overkant met papieren liepen. Gingen een gebouwtje binnen en kwamen na een kwartier weer terug met papieren die ze op het informatiebord ophingen. Ik daar heen en gevraagd waar ik een donatie kon doen. Dat kon ook bij hun want zij zaten in de organisatie van het verenigingsleven en het gebouw aan de overkant is hun dorpshuis. Ook een gebouwtje er naast doen ze brood bakken zoals de Saami het deden. Ook gezamenlijk vissen op het meer op spiering dat ze dan ook gezamenlijk in het dorpshuis opeten. Ik vertel de overeenkomst met ons dorp en dat dat de dorpelingen verbind. Boodschappen moeten ze 36km verderop doen of 60km de andere kant op. In de winter ligt hier één meter sneeuw en dan wordt er veel aan langlaufen gedaan. Hoe de kinderen naar school gaan ben ik vergeten te vragen maar zal wel met de schoolbus zijn.

Vannacht een klein buitje gehad en vanmorgen zwaar bewolkt en koud!

We vertrokken om 9.20 uit Lauker en het was 14 graden, 10 minder dan gisteren!

Onderweg naar Arvidsjaur nog een bui gehad en ook nog wat rendieren gezien, dus goed opletten want ze lopen vaak op de weg en met hun schutkleur zie je ze slecht. Veel bossen en meren en hier en daar bebouwing. In Arvidsjaur parkeren we de camper bij de kerk die uit de 18e eeuw is. In  de 17e eeuw werd de omgeving gekolonialiseerd door de Zweden en daarvoor was het een nederzetting van de Saami. Ook werden de Saami bekeerd tot het Christelijke geloof.

We lopen naar de kerk en Bep ziet in de deur een witte kist staan, dus niet naar binnen want de dienst zal zo wel beginnen. Ook veel hout aan deze kerk.

Ook is hier een wijk waar Saamiwoningen staan. Wij daarheen en daar doorheen gelopen maar er was niemand aanwezig. Één keer per jaar komen de Saami naar dit stadje (4600 inwoners) omdat er dan Rendiermarkt is. Het “vee” wordt opnieuw verdeeld over de eigenaren en de oudere dieren worden geslacht en de jongere gebrandmerkt.

Maar wel leuk om te zien dat deze houten huisjes van de grond staan en ook met boomschors worden dichtgemaakt.

We lopen door het stadje en ook hier geen sfeer en leuke winkeltjes.

We rijden een stukje verder en gaan op een mooie parkeerplaats koffie drinken. Ik maak nog een praatje met een Noor die hier overnacht heeft en naar zijn kinderen in Zweden gaat die daar wonen.

Wij weer verder en komen in Arjeplog, een stadje van bijna 2000 inwoners.

Ook hier staat een houten kerk uit 1894 en is in 1970 gerestaureerd. Hier wel naar binnen en het is er lekker warm en ook mooi!

Ook hier het stadje doorgelopen en nog bij een Rode Kruis winkel binnen geweest waar ze tweede hands spullen verkopen maar wij hebben troep genoeg!

Nog even bij de COOP eieren meegenomen en weer verder. Ook op deze rit veel meren en bossen, hier en daar een klein dorpje of enkele huizen, wel mooi ondanks het sombere weer en 15 graden!

We eten op een mooie parkeerplaats met een droog toilet en ook een huisje om te schuilen met een open haard er in en brandhout! Ook een mooi uitzicht over het meer.

We rijden verder en komen in Jäckvik, een klein dorpje met een kapel. Ik rijd er heen over een smal grindpad en parkeer voor de kapel. (Bep was het daar niet helemaal eens mee!) De kapel is uit de 18e eeuw en is in 1885 verplaatst naar deze plek. Ook mooi knus van binnen!

We rijden weer terug naar de 95 en komen langs een stuwmeer waar we een mooie parkeerplaats vinden om te overnachten. Mooie stek, we kijken zo over het stuwmeer.

Moet Tom nog even vertellen dat ik onderweg mijn lange broek heb aangetrokken!

Hier is het vandaag niet warmer geworden dan 15 graden, vandaar!

Na de thee een wijntje maar wel binnen deze keer!

Bep gaat half zeven het eten maken en heb ik tijd om dit te maken.

Vandaag de zon niet gezien!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade