Tamtattouche

19 mei 2018 - Tinghir, Marokko

Zaterdag 19 mei

Vanmorgen toen we opstonden was het weer prachtig weer. Vandaag een reisdag en een behoorlijke langs, ong. 280km. Nadat we hadden gegeten en de camper weer helemaal reisklaar hadden gemaakt vertrokken we om 8.40 van de camping. We moesten dezelfde weg terug en dwz weer over de pas van 1660 m. Je ziet de wereld van de andere kant en ook die is prachtig. Bij de beklimming en de afdaling van de pas hield Bep zich goed en reden zo op Ouarzazate aan. Daar eerst getankt en ook meteen gepind. Dan rijden we bijna de stad uit en zien René, Wil en Kees op een parkeerplaats staan koffie te drinken. Wij daar ook gestopt en later kwam Carl ook bij ons een bakkie doen. Met z'n vieren verder en onderweg wat water, melk en boter gekocht bij een klein winkeltje. Ook deze weg is goed te rijden met het Atlasgebergte links met sneeuw op de toppen en rechts ook een gebergte. In een dorpje stoppen we om te eten. Een paar vervelende jongens kwamen bedelen om pennen en Kees heeft die gegeven. Ze bleven maar rondhangen en vroegen om geld. We hadden inmiddels gegeten en ik heb gezegd dat ze naar school of naar hun huis moeten gaan. Bleven rond de campers hangen en toen zijn wij verder gereden. Zo reden we door de Dades Vallei, waar veel rozen worden gekweekt en de blaadjes tot rozenolie verwerkt wordt.
Er staan dan ook veel stalletjes langs de kant van de weg. Af en toe een regenbui en dan zakt de temperatuur tot 15 graden (Marokko?) we rijden door een mooi gebied en komen in  Tineghir waar we afslaan naar de Georges de Dades die naar de camping gaar. Het is een kloof met hele hoge steile wanden waar de rivier de Dades door loopt. Smalle, slechte weg maar echt prachtig om daar doorheen te rijden. Om 15.20 kwamen we op de camping aan en kregen een plaats toegewezen. We kregen een mooi plaatsje en zetten de camper daar neer. Samen met Jaques op één stopcontact want er waren er te kort. Luifel uit en stoelen er uit. Even andere mensen geholpen en daarna even face time met de familie uit Marken. Daarna onder de luifel een wijntje genomen en het werd frisser zodat we in de camper belandde. We zitten hier op 1750m hoogte en de zon is achter de wolken verdwenen zodat het buiten te fris wordt om buiten te gaan zitten. Ook binnen smaakt het wijntje goed! Dan "optutten" want om 7 uur hebben wij een diner.
Het diner smaakt prima en na afloop krijgen we muziek gemaakt door de mensen van net dorp.
Als we naar de camper lopen valt er een druppel regen en is het fris buiten!