Tarifa

2 juni 2018 - Tarifa, Spanje

Zaterdag 2 juni

De wekker stond op 5 uur en toen ik me wassen ging waren sommige al bezig om de stroomkabels op te rollen! Iedereen was wat nerveus omdat op de heenreis vier combinaties niet meekonden met de boot en een volgende boot moesten nemen. Wij ook eten en de camper reisklaar maken en verschillende stonden al in de rij en wij waren no 16. Om 6.05 vertrokken we van de camping, in colonne naar de haven van Tanger. Daar aangekomen hadden ze niet op zoveel  wagens gerekend en waren lichtelijk in paniek. Ze konden de auto's niet kwijt en enkele moesten uit de rij ergens anders parkeren. Wij schoven wat op en gingen eerst door de pascontrole en moesten het gele papier inleveren. Dan de volgende controle waar we de invoervergunning moesten laten zien en daar kregen we één derde van terug en konden doorrijden naar de scan. Met z'n tweeën, een caravan met auto en een camper, op een verhoging en dan uitstappen en ging de scan er over om te kijken of er verstekelingen aan boord zaten. Wij konden doorrijden en de man probeerde ons duidelijk te maken dat we op moesten schieten want dan konden we met de boot van 7 uur mee! John reed voor me en wist niet meteen hoe we moesten rijden maar gelukkig wees een mannetje ons de weg. Wij als laatste de boot op. Kleppen dicht en we gingen op Europa aan! We waren met 10 caravans/campers aan boord en de rest moest wachten op de boot van 9 uur die we eigenlijk zouden nemen. Na een klein uur vaarden we de haven van Tarifa binnen en namen afscheid van Nico+Corrie en Cees+Roelie, die meteen doorreden richting huis wegens verplichtingen. Wij de boot af, alleen pascontrole, en zouden eerst naar de Lidl maar reden verkeerd. Dan keren en alsnog naar de Lidl om de voorraden weer aan te vullen. Vooral de wijn/bier en vleeswaren waren bij allen zeer in trek. Toen wij met ons karretje naar de camper gingen zagen we Jac en Jeanne nog staan. Jeanne voelde zich weer niet lekker in de Lidl en haalde de WC van de camper niet. Je voelt je dan doodongelukkig en wil dan zo snel mogelijk naar huis. En dat deden ze dan ook. Afscheid genomen van Jac en Jeanne en wij via de Tom Tom op de camping aan. Daar werd ons een plaats aangewezen om te gaan staan. Om half één kamook de rest van de groep de camping op en zochten een plaatsje. Het is dan ook veel drukker als toen we hier aankwamen. Komt ook door het weekend, dan zijn er veel Spanjaarden een weekendje naar de camping. Heerlijk weer en onder de boom gegeten. Dan Bep nog een wasje en dan nog even in de zon gezeten. Om 5 uur was de afscheidsborrel en we zaten met een kring om de tafel met hapjes en wijn en bier. Toen de glazen gevuld waren hebben we eerst geproost op het goede leven en over de afloop van de reis. Allereerst gaf Wim een samenvatting over de reis door Marokko. Een kleine samenvatting met de gebeurtenissen die onze groep overkwam. Leuk om de reis zo nog even de revue te laten passeren. Dan kwam Ton, die onze broodheer, Carl, even toesprak en hem een brood met beleg overhandigde. Daarna kwam Rien aan het woord en had een boom voor Wim en Marjan waar enkele mooie bloemen aan groeiden. Deze geldboom was een uitzonderlijk type en met veel water en de sap van de tajine zouden er misschien nog meer geldbloemen aan groeien. Ook kwamen er nog diverse pizza's op tafel zodat er vanavond niet meer gekookt hoefde te worden. We zaten erg gezellig bij elkaar en om 8 uur begon het afscheid van vele reisgenoten die morgen vertrekken. Wij blijven nog een dag om te acclimatiseren vanwege de tijd en ook om alles weer even op een rijtje te zetten voor de reis die we via Portugal naar huis gaan maken.

1. Diane Honingh:
    2 juni 2018
    Wat is het toch snel gegaan! En nu nog heerlijk een paar weken in Europa tutten!