Toila

4 juni 2019 - Toila, Estland

Dinsdag 4 juni

Vanmorgen een wat bewolkte lucht maar ook wel veel blauw er in. De zon scheen regelmatig. Wassen , eten en wat al niet meer en dan eten. Bep zorgt weer dat het binnen voor elkaar is en ik de buitendienst. We lossen eerst nog even ons vuile water voordat we om 9 uur vertrekken. Het is 22 graden en heerlijk weer. Het is druk op de ringweg van St Petersburg en rijden soms stapvoets verder. Maar hoe gelang je verder bent wordt het wat rustiger. Dan hebben we wel wegwerkzaamheden die behoorlijk lang zijn. Ze zijn de weg aan het verbreden en er komt een nieuwe laag over heen. Maar als die er niet meer zijn een behoorlijke weg met landerijen die niet gebruikt worden. Ook hebben we geen windmolens gezien in Rusland, gas en olie genoeg! Na ong 100 km gaan we koffie drinken en daar is ook een marktje. Na de koffie daar overheen gelopen en nog een dingetje gekocht en kersen. Dan weer verder en 25 km voor de grens getankt. Nu nog voor weinig want 45 L voor 28 euro (diesel)! Ook daar in de winkel de laatste Roebels opgemaakt en wat lekkere dingen voor gekocht. Dan het laatste stukje naar de grens. Twee km ervoor controle van het leger, paspoorten laten zien en in de camper kijken. Bij de grens waren al enkele medereizigers voor ons in de rij, dus achteraan aansluiten. Zo zoetjes aan komen we bij het eerste hokje waar je je ingevoerde camper papieren moet laten zien. Na wat typwerk en stempels mogen we een stukje verder en moeten we samen met de paspoorten naar het volgende hokje. Als dat gebeurd is de paspoorten laten zien aan een mannetje die de camper van binnen en buiten bekijkt. Alles moet open en onder de banken en met spiegeltjes onder de camper kijken. Als dat goed bevonden is gaan we een stukje door niemandsland en over de rivier de Narva dat de grens is. Dan controle van de Estlandse douane, paspoorten laten zien. De volgende controle ook bij de Estlandse grens is, paspoorten laten zien en kentekenbewijs. Na wat typwerk en kopiëren van de paspoorten kunnen wij Estland in en zijn in weer in de Europese Unie. Al met al heeft dit 65 minuten geduurd! We rijden meteen naar een supermarkt en gaan boodschappen doen. Karretje vol en weer met euro's betaald. We rijden verder door een moderne stad en als we daar buiten zijn zien we dat het meer gecultiveerd is. Wat koolzaad en ingezaaid land. Maar ook houten huisjes langs de kant van de weg. Om 15.15 komen we op de camping in Toila aan. Trekken een nummertje en gaan op de aangewezen plaats staan. Stroom er op en luifel uit want het is 26 graden geworden. We drinken wat en dan een probleem met een stoel, een bout gebroken! Uit elkaar gehaald en San me even geassisteerd. Maar kregen het niet voor elkaar en moesten eigenlijk een nieuwe bout hebben. Koos had er wel een maar wat te dik, dus zou ik het even opboren. Maar toen kwamen Carolien en Aline met een doosje allerhande en daar zat een draadeindje in, precies wat ik nodig had. 16 mannen in de groep en die twee vrouwen helpen me uit de brand! Dus de stoel weer gemaakt en om 6 uur routebespreking. Over de route van vandaag en de grensovergang die qua tijd eigenlijk normaal is. En dan nog over de route van donderdag die weinig verassingen herbergt. Dan terug naar de camper en eerst een wijntje genomen want daar waren we nog niet aan toe gekomen. Lekker in de zon en Bep hing pas om 19.40 het eten maken. Mooie camping, mooi gras, mooi weer en er staan nog twee Nederlanders hier op de camping. Morgen en overmorgen dus rustdagen en doen waar je zelf zin in hebt. Ook even de indrukken van St Petersburg in je op laten nemen. St Petersburg is een prachtige stad, maar ook heel erg druk. Wij hebben veel gezien omdat het allemaal georganiseerd is. Als je het alleen wilt doen moet je ook kaartjes van tevoren bestellen anders heb je heel veel tijd nodig om veel dingen te zien, want de rijen voor de gebouwen zijn erg lang! Wij konden omdat Eugenia, onze Russische begeleidster, die alle dingen voor ons regelde met voorrang de gebouwen in. Nu dus in Estland en even rust en daarna hebben we ook nog een best druk programma.

1. Diane Honingh:
    4 juni 2019
    Jeetje ... kapotte stoel: lastig! Moet wel denken aan een verhaal, lang geleden: op een camping, een gezin met drie kinderen, op doorreis met hun vouwwagen. Ook iets met een stoel, zo’n inklap-camping geval en iemand die die stoel al zittend naar achteren schoof .... geloof niet dat dat goed ging. Ik herinner me ook 4 mensen die eigenlijk heel hard moesten lachen, maar dat echt niet mochten.