Toila

5 juni 2019 - Toila, Estland

Woensdag 5 juni

Gisteravond was het al laat toen we een spelletje Scrabbel gingen doen. TV hebben we niet want er staat een boom in de weg en ik denk ook dat we buiten de zone zitten. Maar Bep won deze keer, helemaal blij, en stand 10-5 voor mij!
Vannacht goed geslapen in deze oase van rust! Wel weer vroeg wakker want het wordt laat donker en vroeg licht. Heerlijke douches hebben ze hier dus daar gebruik van gemaakt. Na het eten aan het werk op deze "vrije" dag! Bed moest verschoond en er moest gewassen worden. Ik de fietsen er af gehaald en hand en spant diensten verricht. Toen we om half elf aan de koffie zaten was het werk gedaan en moest alleen de zon zijn werk nog doen om de was te drogen. Na de koffie de fietsen gepakt en naar het jachthaventje gereden. Toila heeft ong 800 inwoners en is al van 1428 bekend. Het ligt aan de Finse Golf en is een populaire plek bij toeristen. Dankzij gezonde zeelucht stond Toila bekend om zijn kuuroord vanaf de 19e eeuw. Het heeft ook een Sanatorium. In de 19e eeuw kwamen veel rijke Russen en Baltische Duitsers en zetten er een zomerhuis neer. Er werd ook een slot gebouwd van 1897-1899 dat 57 kamers had en veel kunstwerken. Bij de terugtrekking van het Rode Leger in 1941 brandde het helemaal af. Het park met 200 verschillende soorten bomen is bewaard gebleven. Ook is er een Duits soldatenkerkhof waar 10.000 Duitsers en soldaten, die aan de Duitse kant vochten, begraven liggen. Hier was een Lazaret waar de gewonden naar toe werden gebracht en die dood gingen werden hier begraven. Ook sneuvelden tijdens de gevechten bij Narva in juni, juli 1944 1500 Duitse en Estische soldaten. Ook deze liggen hier begraven. Tijdens de Sovjetbezetting gebruikte het Rode Leger er een deel van het als oefenterrein. In 2002 kreeg de Volksbund Deutsche Kriegs gräberfürsorge het beheer over de begraafplaats.
Wij fietsen door het Oru park, dat bij het slot had behoord, maar soms wel 12% omhoog of omlaag! Onze fietsen moesten alle zeilen bijzetten om omhoog te komen (full power en laagste versnelling)
Ook bezoeken wij het "Soldatenfriedhof" en rijden nog langs de supermarkt. Dan weer terug en de zon had zijn werk goed gedaan, was droog! Maar eerst eten onder de luifel en daar is het 33 graden, lekker hoor! Ik afwassen!! en Bep de was afhalen. Dan even een ontspannen houding.
Ik ga naar beneden, 171treden, om vanaf de camping naar de zee te komen. Koos is dapper en neemt net een duik in het water dat 12 graden is. Mijn te koud en ik wacht niet tot het 24 graden is!
Heen naar beneden ging lekker en omhoog wat minder! Terug bij de camper thee gezet en als dat op is meteen maar overgegaan aan een wijntje, Bep althans. De temperatuur is van dien aard dat ik over gegaan ben op een biertje. Hier zit trouwens 10 cent statiegeld op een blikje. Dan verhuizen we naar Fokke en Tiny en drinken daar samen een drankje. Ook Koos komt er nog even bij. Het is 7 uur als we terug gaan naar de camper omdat Bep het eten gaat maken. We eten weer lekker, onder de luifel. Het is om 20.00 uur nog 27 graden in de schaduw. Bep afwassen en ik de luifel indraaien en als ik de vuilnis weggooi even een praatje met diverse mensen.

1. Diane Honingh:
    5 juni 2019
    ik zie het al: heel naar allemaal!