Torun

22 juni 2019 - Torun, Polen

Zaterdag 22 juni

Gisteren nog vergeten te vermelden dat met de hagelbui van donderdag 20 juni er verschillende caravans en campers schade opgelopen hebben op hun dak! Dat zijn meestal aluminium daken, wij hebben een polyester dak en heeft daar minder last van. Heb door het dakraam gekeken en het lijkt dat we niets hebben maar zal thuis nog even goed kijken.
Vannacht toch nog wel wat last gehad van verkeerslawaai, het gaat de hele nacht door. Misschien omdat het weekend is. Het is weer mooi weer en omdat er bomen in de weg staan hebben wij nog geen zon. Lekker rustig aangedaan en koffie gedronken. Om 10.10 gaan wij wandelend naar het centrum om daar de gids te ontmoeten en een stadswandeling te krijgen. We lopen met Rob en Lianne mee over de brug die over de Wisla gaat. Mooi aangezicht op de stad en op de brede rivier. Het verbaast ons dat erg geen scheepvaart is maar dat heeft misschien met de diepte te maken. Om 11 uur is de Duitse gids er en Geert vertaald de moeilijke dingen in het Nederlands.
Even over Torun. Het heeft ruim 200.000 inwoners, waarvan 30.000 studenten, en luisterde vroeger naar de naam Thorn en ligt aan de rivier de Wisla. Het werd in 1231 de eerste vestingstad van de Duitse Orde en kreeg in 1250 een stenen omwalling. In 1367 sloot het zich aan bij de Hanzesteden. Thorn brak in 1454 de burcht af en heette de Poolse Koning hartelijk welkom. In 1530, na de kerkhervorming, kregen de Lutheranen de meerderheid in de stad. In 1595 werden op koninklijk gezag alle kerken, op één na, in katholieke handen die de minderheid hadden. Dit ging zo door en de spanningen liepen in 1724 zo hoog op dat er een gewelduitbarsting kwam waarbij studenten tijdens een processie elkaar te lijf gingen. Twee burgemeesters en twaalf raadslieden werden hiervoor verantwoordelijk gehouden en werden onthoofd! Daarna ging de economie van de stad achteruit zodat er in 1800 slechts nog 5.500 mensen woonden. Met de aanleg van een spoorlijn in 1861 ging het weer beter met de stad. In 1939 werd Torun, na de inval door de Duitsers, door de Duitsers onder een SS bezettingsregime geplaatst. Dat betekende dat de Poolse bovenlaag vluchtte, werd vermoord of uitgewezen en vervangen door Duitse ambtenaren of militairen. In de nabijheid van Torun verrees een concentratiekamp. Begin 1945 nam het Rode Leger de stad in maar bespaarde het historisch gedeelte van de stad. Nu is het historisch centrum sinds 1987 op de lijst van Unesco geplaatst.
We verzamelen ons bij het beeld van Copernicus, de man die de aarde liet draaien en de zon liet stil staan. Dit staat op zijn beeld geschreven. Hij werd hier in Torun in 1473 geboren en was wiskundige en astronoom en formuleerde dat de zon in plaats van de aarde in het centrum werd geplaatst. We lopen langs het raadhuis dat ook al van de 14e eeuw is en gaan de kerk in van de Heilige maagd Maria waar een trouwerij aan de gang was. Ook de kerk van de heilige geest en nog wat overblijfselen van de muur die om Torun gestaan hebben. Ook lopen we langs het huis waar Copernicus gewoond zou hebben. We gaan ook nog de St Johannes Kathedraal binnen waar we achter het hek moeten blijven omdat ook daar een trouwerij zal plaatsvinden. Wel mooi van binnen! Ook zijn er ook nog enkele poorten overgebleven van de 14e eeuw. Uit deze eeuw zijn de meeste oude gebouwen. Ook kijken we nog naar de overblijfselen van de burcht waar het allemaal mee begonnen is. Om 13.00 uur zijn we weer bij het standbeeld van Copernicus en nemen afscheid van de gids. Dan gaat iedereen zijns weg en wij gaan met z'n achten koffie drinken met wat lekkers er bij daarna nog een biertje en als wij weer op straat komen is het erg druk, je kunt bijna over de hoofden lopen! Dus wij gaan naar de camping terug, ook de andere zes. Luifel uit en alles wat open kan open want het is 36 graden binnen. Ik ga even schoon water vullen en het vuile leegmaken om zo morgenochtend op tijd te kunnen vertrekken. Bep gaat douchen en als ze terugkomt nemen we een kop thee en gaan ons opmaken voor het afscheidsdiner. We worden met busjes gehaald en ook weer teruggebracht. Om 6 uur zijn we naar het centrum van Torun gebracht en hebben daar ons afscheidsdiner gehad. Geert en Jannie liepen de reis nog even door met de hoogtepunten en knelpunten. Ook Caroline en Aline hadden een lied gemaakt waar wij het refrein mee moesten zingen. Ook Kees had nog een toespraak en bedankte Jannie en Geert voor hun geweldige inzet en verdiensten van deze reis. Ook technische man Koos kreeg een bedankwoord voor zijn aanwezigheid en voor wat kleine reparaties (gelukkig!).  Dit gebeurde allemaal tussen de gangen door en om even voor 21.00 uur was het tijd om afscheid te nemen en iedereen een goede thuisreis te wensen.  Jannie en Geert gingen in de rij staan en de rest volgde. Dan in de taxi en op de camping aan. Dan zit je in de camper en besef je dat de reis ten einde is en dat we morgen met z'n tweeën weer rustig aan op huis aan gaan. We moeten helaas binnen zitten vanwege de steekmuggen, grrrrr

1. Diane Honingh:
    23 juni 2019
    Mooie reis! Nu nog even samen nagenieten en nog wat luie dagen inlassen neem ik aan. Kusss