Trier

25 augustus 2019 - Trier, Duitsland

Zondag 25 augustus

Met prachtig weer vanmorgen vetrokken uit Uitdam, uitgezwaaid door de buren. Het was om 8.45 al 22 graden toen wij langs de dijk naar Monnickendam reden.Naar de ringweg en zo over de A2 naar Utrecht. Waren wel wat wegwerkzaamheden maar geen oponthoud er van. Verder over de A2 naar Eindhoven en daaromheen en even voorbij Weert gestopt voor de koffie want het was elf uur en we hadden trek in een bakkie! Weer verder over de A2, en toen we over de Maas gingen bij Roermond gaf de temperatuurmeter 29 graden aan! Door de tunnel van Maastricht en waren om 12 uur in België. Stukje langs de Maas en even voor Luik naar de A27, door een mooi stukje Belgische Eiffel waar ze Duits spreken! De bedoeling was vandaag om in Sainkt Vith te gaan staan en overnachten. We kwamen daar om 12.45 aan en er stond slechts één camper. Wij eerst gaan eten en overlegd. We zouden St Vith gaan bezoeken maar het was warm en moesten toch nog wel eenstukje omhoog lopen. De camper naast ons vertrok en wij besloten om ook maar verder te gaan want het was nog vroeg. Sainkt Vith heeft met WOII nog al wat te verduren gekregen. Waren op 13 september bevrijd door de Amerikanen maar op 16 december begon het Ardennenoffensief en werd de stad op 22 december weer ingenomen door de Nazi's. Tijdens de kerstdagen werd de stad door bombardementen bijna geheel verwoest en er kwamen 153 burgers om. Ook ruim 1000 soldaten. Het duurde tot de jaren 60 van de vorige eeuw dat de opbouw weer voltooid was.Dus om half twee vertrokken en passeerden de grens met Duitsland een klein half uur later. Door de zuidkant van de Eiffel, een prachtig gebied. Langs Bitburg en dan de 51 naar Trier waar we om 14.45 aankwamen op de camperplaats. Hier kunnen 100 campers staan en alle voorzieningen zijn aanwezig. Plaatsje uitgezocht, stoelen naar buiten en heerlijk in de schaduw van de camper gaan zitten. Het is vandaag zulk mooi weer dat we bij de camper blijven en morgen wel naar het centrum gaan. Ik nog een klein stukje rondgelopen en er waren aardig wat boten op de Moezel, waar Trier aan ligt dat 108.000 inwoners heeft. Trier is samen met Worms de oudste stad van Duitsland. Het is in 16 v.Chr gesticht door Keizer Augustus en werd Treveris genoemd. Later werd het Roma Secundo genoemd, het tweede Rome. Daarvoor was al 3000 jaar bewoning langs de Moezel. In de 3e eeuw is het Christendom hier al geïntroduceerd en werd een begin gemaakt met de Dom. Ook Trier is in diverse handen geweest en is in WOII ook ernstig beschadigd geweest. Trier is nu het centrum van de wijnhandel en ook zijn hier veel studenten uit Luxemburg. Het is ook de geboorteplaats van Karl Marx.Na de thee de 5 in de klok en we zitten heerlijk in de schaduw. We krijgen ook overburen, een Duits gezin met twee kleine kinderen. Zet de deur naar ons toe en als ik vraag dat het beter is om hem andersom te zetten zegt hij dat zijn elektrisch snoer niet lang genoeg is. Ook deze mensen moeten nog veel leren op campergebied! Bep maakt eten en smaakt als vanouds weer heerlijk.Na de afwas weer buiten gaan zitten want het is hier heerlijk.

1. Corrie en Fren:
    25 augustus 2019
    Mooie eerste dag met leuke wetenswaardigheden, er zullen vast nog vele mooie dagen volgen

Groet
    Corrie en Fren
  2. Anton van geemen:
    26 augustus 2019
    Hoi Bep & Bert Zo je hebt de eersta dag al weer achter de rug en daar van uit op te nemen alles A OK en dat is goed. Zeg ik weet niet of je in de buurt van Mejannes La Clap komt maar daar heeft een oude buurjongen uit de Grote Ijpolder een zomer huis zijn naam is Jan Meijer Verders hier nog steeds prachtig zomer weer mensen mvg van ons beide and till next time Emmy & Anton
  3. Bert en Bep Honingh:
    28 augustus 2019
    Anton, dat is nog ruim 800km hier vandaan. Voor jou in Canada "een stukkie"!
  4. Diane Honingh:
    27 augustus 2019
    Leuk! ik was een beetje laat met reageren, maar ook met beginnen aan het lezen van het blog.
    Tom vandaag kennis gemaakt met zijn mentor en zijn rooster eindelijk ontvangen. Best een ok rooster, al is er al wel gezegd dat het tijdelijk is en al snel zal worden veranderd. Straks moet hij trainen, wel erg warm. Maar goed, ik heb gezegd dat hij verstandig moet zijn en als zijn waardes te laag worden moet stoppen. Morgen staat de eerste schooldag voor de deur en dan wil ik wel dat hij fit is. Kus!