Trier

26 augustus 2019 - Trier, Duitsland

Maandag 26 augustus

Gisteravond tot half elf buiten gezeten, het was nog heerlijk!
Een half uur TV gekeken en dan naar bed want onze ogen wilden niet open blijven!
Vanmorgen weer prachtig weer en eerst nog koffie gedronken bij de camper en toen op de fiets naar Trier. Het is ong. 2,5km en op de fiets ben je er zo. Ook gaat hier een stukje terug een bus waar je mee naar het centrum kunt gaan. Wij dus op de fiets en zijn de Römerbrucke over gefietst. Deze brug staat op de pijlers van een Romeinse brug die van 144 tot 152 n. Chr. gebouwd is. We waren om half elf in het oude gedeelte en hebben de fietsen bij de St Antonuskerk gezet, en zijn de stadswandeling gaan volgen. Heel veel mooie gebouwen om te zien en ook heel veel (grote) winkels en terrasjes. Komen op de Hauptmarkt waar ook hele mooie gebouwen staan, oa de St Gangolfkerk, een stadsparochie die in 958 opgericht is maar tussen 1284 en 1344 door een nieuwe kerk werd vervangen en er in 1500 is mee begonnen is met de restauratie. We volgen de route en komen bij de Porta Nigre uit. Een Romeinse Poort die in de tweede eeuw gebouwd is. Daarnaast is het stadsmuseum en een standbeeld van Karl Marx. We lopen de winkelstraat weer terug en komen bij de Dom. Het is de oudste bisschopskerk van Duitsland. De kern van deze kerk is in de 4e eeuw gebouwd. Erg mooi van binnen en er is een belangrijke relikwie, "de Heilige Rok" wat het tuniek van Jezus Christus geweest moet zijn. Je kunt wel in de zaal waar het ligt maar je kunt het niet zien omdat het bijna uit elkaar valt! Daarnaast is de Onze lieve vrouwe kerk, de oudste gotische kerk van Duitsland en is uit de 13e eeuw. Daartussen is een kruisgang met in de midden enkele graven van bisschoppen. We lopen verder en komen langs het Constantijn Basilica, een paleisaula van rond 310 n. Chr. Het was de troonzaal van  Constantijn de Grote maar stond in de steigers. Verder naar de Kaisers thermen, een Romeins badcomplex en onderaardse begaanbare kanaalsystemen. Ook is er nog een Amfitheater, even buiten de stad, waar wel 18.000 zitplaatsen waren. We lopen nog wat verder door winkelstraten en nog langs het geboortehuis van Karl Marx en via de Aldi komen weer bij onze fietsen. Dan terug naar de camper waar we om 12.45 arriveerden. We gaan eten en even rustig onderuit. Om twee uur pakken we weer de fietsen en gaan een stuk fietsen langs de Moezel. We gaan stroomafwaarts en komen door een dorpje dat Pfalzel heet. Dat heeft ook een voormalige burcht dat zijn oorsprong bij de Romeinen heeft. Hier bouwden de Romeinen een paleis en later is er op de ruïnes een kasteel op gebouwd. De naam van het dorpje komt van Palatolium wat paleis betekend. Ook hier zijn resten van een tweede brug over de Moezel gevonden. Wij fietste verder in de hoop een terras of cafeetje tegen te komen maar dat was er niet. Dus moest de fles water aangesproken worden die we mee hadden genomen. Ook nog door een industriegebied en daarna zijn we omgekeerd en terug gegaan. We kwamen om 16.15 terug bij de camper en hebben eerst thee gedronken. Om 5 uur een wijntje en een biertje. Het is warm, 36 graden in de camper en buiten niet veel koeler en moeten we de schaduw opzoeken. We klagen niet want het is nog volop zomer en daar houden wij van! Bep maakt laat eten in het warme kombuis en als dat op is en de borden weer afgewassen in de kast staan gaan we heerlijk buiten op ons eigen terras zitten.