Vanamõisa

7 juni 2019 - Vanamõisa, Estland

Vrijdag 7 mei

Gisteravond werd een latertje. De voetbalwedstrijd Nederland -Engeland was bij de rust 0-1 en eindstand 1-1 dus verlenging. Nederland won de wedstrijd met 3-1 en dat was terecht vond ik. Wij hadden het betere spel en ook wat mazzel met het tweede doelpunt. Maar we gaan zondag in de finale tegen Portugal en ik schat de kansen hoog in!
Vanmorgen weer prachtig weer, de zon al weer hoog in de lucht en warm! Na het ochtendgebeuren de camper weer reisklaar maken en we vertrekken om 9.20 uit Toila. Langs de kust waar ik gisteren gefietst heb en dan verder. Na 30km is er een kasteeltje in Purtse waar we heen rijden en bekijken. Het is alleen op afspraak te bezichtigen. Ook een grote waterput. We rijden weer verder naar de volgende stopplaats, Rakvere wat een middeleeuws Hanzestadje is en een ruïne van een kasteel is uit de 13e eeuw dat ooit eigendom was van Reinholt van Brederode, een Hollandse Edelman. Er heen lopen is geen optie want we moeten dan een stuk omhoog lopen en het is 31 graden! Er is wel een kerk die we gaan bekijken. Is uit de 15e eeuw en is Luthers. Er zit een vrouwtje en ik vraag aan haar of we foto's mogen maken en dat is prima. Dan willen we nog naar het centrum lopen maar ze zijn met de weg aan het werk en daar kan je niet door moet je een heel stuk omlopen. Dat doen we niet, gaan terug naar de camper en drinken koffie. Dan weer verder over een prachtige vierbaans weg die met geld van de Europese Uni gerealiseerd is. Onderweg een paar grote boerderijen gezien en ook grote stukken grasland dat gemaaid was. We gaan er bij Jöëläthme er af om een grote kerk te bekijken. Ook is daar een parkeerterrein waar ook Otto en Ineke staan. Wij gaan daar eerst eten. Stoelen er uit en lekker in de schaduw van de camper en met een windje gaan zitten. Daarna zijn we de kerk gaan bekijken waar je niet in kon. Wel door een stalen hekwerk naar binnen kijken. Hier heeft de oudste kerk van Estland gestaan, een houten kerk uit 1240. De kerk die er nu staat is van 1878 met een kerkhof er omheen. We gaan verder en rijden de laatste 50km naar de camping waar we om 14.30 aankomen. Mooie vrij nieuwe camping met goede voorzieningen. Krijgen een plaats toebedeeld, net naast Geert en Jannie. Er valt af en toe een spat regen en later onweer met een flinke bui. Dat frist wel wat op want het was 32 graden toen we hier aankwamen. Als het weer droog is komen Jan en Joke bij ons op de thee en later komt Koos bij ons een biertje drinken. Om 6 uur hebben we een staande bespreking over morgen en de route van zondag. Koos komt nog even zijn biertje opdrinken en gaat om half acht naar zijn eigen caravan. Bep heeft ondertussen het eten klaar gemaakt en om acht uur gaat ze afwassen. Morgen dus naar de hoofdstad van Estland, Tallin. Estland is de kleinste Baltische staat met 1,25 miljoen inwoners. Sinds 2011 heeft Estland de Euro. Het is ook de meest welvarende Baltische staat en qua prijzen vergelijkbaar met Nederland. Ook de wegen zijn goed en de meeste landerijen bewerkt. In 1940 werd Estland bezet door de Russen en in 1941 door de Duitsers. Veel Esten traden vrijwillig toe tot het Duitse leger om zo hun onafhankelijkheid te bevechten tegen de Russen. Na 1944 werd Estland opnieuw ingelijfd door Rusland. Honderdduizenden Esten vluchten naar het westen en soortgelijke getallen werden in strafkampen geïnterneerd. Een groot aantal kwam nooit meer terug. In hun plaats kwamen veel Russen in Estland wonen. In 1991 werd Estland weer onafhankelijk en in 2004 werd het lid van de Europese Uni. Morgen dus Tallinn

1. Diane Honingh:
    7 juni 2019
    Slavendrijver. Laat je dat arme mens koken én afwassen!!
    O... en je bent terug in de tijd gegaan? Het is vandaag 7 mei op je blog :)