Velikiy Novgorod

28 mei 2019 - Veliki Novgorod, Rusland

Dinsdag 28 mei

Gisteravond nog een spelletje Scrabbel gedaan en ik gewonnen, 3-2
Vanmorgen mooi weer en om half acht er uit. Meteen wassen enz. en dan eten.
Dan moet de camper nog in gereedheid gebracht worden voor de volgende etappe. Stroom er af, gas dicht en dan nog vuil water aftappen en om 9.05 vertrekken we uit Pskov.
Één km verderop is een tankstation en daar gaan we tanken. 51 Liter voor, omgerekend, nog geen 34 euro! En met de Visa kaart betalen.
Dan gaan we op weg, de eerste kilometers een prachtige weg. Maar dan komt het, ze zijn ook hier met de weg aan het werk en komen 4 stoplichten tegen die we allemaal tegen hebben!
Over een afstand van 70km wegwerkzaanheden. Het oponthoud was ongeveer een half uur voor het wachten voor de stoplichten en slechte noodwegen. Het laatste stukje van 5km was weer nieuw maar toen we afsloegen dacht ik eerst dat we verkeerd zaten omdat deze weg heeel erg slecht is. Gaten in de weg en oplapstukken. Het was niet druk want ook deze weg moeten we ong. 70 km rijden. We kwamen één vrachtauto en vijf luxe auto's tegen op dit traject. Af en toe hele stukken links rijden en al slalom rijdend om de gaten te omzeilen! Wij onderweg nog bij een plaats waar ze bomen opladen koffie gedronken. Tot hier toe alleen maar bomen gezien die in moerassen staan. Enkele kleine huizengroepjes bij elkaar die er armoedig uitzien. Ook veel van die blokhutten, maar ook die zien er onverzorgd uit. Ook hier en daar wat stalletjes met aardappelen en uien. Enkele open stukken met wat bouwland maar de rest doen ze niets mee. Zie ook geen vee of andere activiteiten. Na de koffie weer verder en komen achter Leo te rijden. Ook achter ons nog een paar medereizigers. Zo slecht blijft de weg tot Shimskiy en daar moeten we linksaf naar Velikiy Novgorad en daar wordt het een mooie weg, drie banen met om de beurt twee banen. Ook hier een wat meer open landschap met bouwland. We komen in Velikiy Novgorad aan en daar is meteen een grote supermarkt. We stoppen daar met z'n vijven en gaan boodschappen doen. Jan en ik blijven achter en wachten op de anderen tot ze terug komen. Als Bep de boodschappen in de camper heeft gaan wij weer verder. Ook Jan vertrekt en de anderen wachten op elkaar omdat ze niet precies de weg weten. Wij volgen onze Tom Tom en vergeten een afslag zodat we een rondje rijden en dan wel de goede afslag nemen. Om 14.05 komen we bij het Hotel aan waar we op de parkeerplaats moeten gaan staan. Het is wat passen en meten en ook de stroom moeten we verdelen, wij zitten met vijf campers op één haspel. Dus alleen de koelkast er op en de rest met gas. We gaan eerst eten en als dat op is dan gaan we even buurten en kijken dat de rest binnenkomt. Iedereen had het over die bedroefde slechte weg die we gereden hebben. We lopen nog naar wat kraampjes met souvenirs die in de buurt van het klooster staan. Enkele gaan daar al naar toe maar wij gaan morgen. Om half vijf begint het te spetteren en gaan we naar binnen. De thee slaan we over en nemen een wijntje. Om 6 uur is er een bespreking onder de overkapping van het terras. Daar nemen we deze dag door en ook de komende twee dagen.
Bep gaat het eten weer maken terwijl ik zit te typen. Het regent nog steeds en hoop dat het morgen weer droog is.

1. Diane Honingh:
    28 mei 2019
    Wat een verschil tussen het platteland en stad. En die wegen... afschuwelijk! Geen EU geld....