Vilnius

21 mei 2019 - Trakai, Litouwen

Dinsdag 21 mei

Gisteravond nadat het blog weggestuurd was nog wat gelezen en naar bed.
Vanmorgen weer mooi weer het was al 20 graden in de camper toen we opstonden.
We moesten opschieten omdat de bus om 9 uur vertrok van de camping.
Vandaag naar Vilnius waar we op excursie gaan. Bij de televisietoren stapte de gids in, een dame van iets jongere uitgave dan wij, en gingen met de bus verder. Vilnius heeft 30 kerken in de binnenstad en daar hebben we er vijf van bezocht onder leiding van de gids. Via de foto's zal ik proberen aan te geven welke. Het is niet te doen om alles op papier te zetten want dan ben ik nog wel even bezig, zoveel hebben wij gezien! Litouwen is het grootste deel katholiek. Ook hebben we een Russische Orthodoxe kerk bezocht en daar mag je niet praten, dus muisstil. Het Presidentieel Paleis en ook een van de Universiteiten. De Dageraadpoort waar ook de icoon van Madonna wordt aanbeden. De gids was uitgebreid en sprak Duits dat Geert dan vertaalde. De gids was zeer ijverig want ze ratelde maar door, er zat geen knop om haar uit te zetten! We kwamen om half twee in een restaurant waar we een uitstekende lunch kregen aangeboden. Daarna, het was al bijna half drie en konden we doe wat we wilden. Zijn met een koppeltje naar de overdekte markt geweest en daarna een terras opgezocht, dicht bij de vertrekplaats van de bus en daar wat gedronken. Om half vijf vertrok die weer naar de camping waar we om kwart over vijf arriveerden. Dan de stoelen er uitgehaald en alle ramen open want het was warm in de camper. Lekker in de schaduw wat gedronken en ik wat schrijven en Bep lezen. We eten laat en gaan nog even buiten zitten.
Nog even wat over Vilnius. Het heeft 560.000 inwoners en is gesticht door Groothertog Gediminos. Het werd in de 14e eeuw de hoofdstad van Litouwen en er stond toen al een houten kasteel dat later vervangen werd door een stenen kasteel. Tussen 1800 en 1900 groeide de bevolking van 20.000 naar 160.000 inwoners. De nieuwkomers waren voornamelijk Joden die handelsgeest hadden en ambachten uitvoerde. Zij maakte toen de helft van de bevolking uit. In 1920 veroverde Polen de stad en die had er een flinke prijs voor moeten betalen. De stad was grotendeels gebombardeerd en de bevolking gehalveerd waarvan de meeste Joden waren. Ook in de tweede wereldoorlog zijn er door bruutheden van eerst de Russen en later de Duitsers 100.000 mensen vermoord waaronder 70.000 joden. 10 km ten ZO van Vilnius in de bossen van Panairia was een vernietigingskamp.
Op 23 augustus 1989 vond er een indrukwekkende gebeurtenis plaats die zou leiden tot de onafhankelijkheid. Er werd een 600km lange menselijke keten gevormd van Talinn naar Riga en naar Vilnius als protest tegen de onrechtmatige Sovjet overheersing.
Op 11 maart 1990 was Litouwen de eerste Baltische staat dat met de Sovjetoverheersing brak.
Nu zijn de Baltische staten lid van de NAVO en hopen dat het niet hetzelfde overkomt als de Krim!
Ze voelen zich daardoor enigszins beschermd.

1. Tante Co:
    21 mei 2019
    Wat een tegenstelling met het mooie weer wat jullie vandaag hadden.
    In Monnickendam was het vanmiddag 12 graden, met een harde koude wind !Dus lekker de verwarming aan! Groeten: tante Co
  2. Corrie van Geemen:
    21 mei 2019
    Goedemorgen Bert,
    Goedemorgen Bert,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Bep ook van harte
    gelukgewenst. Een gezond en vreugdevol nieuw levensjaar wens ik je toe.
    Dank voor de prachtige foto's. Een mooie reis verder, dan genieten wij mee.
    groet van t.Corrie.