Wandeling

6 juni 2021 - Dwingeloo, Nederland

Zondag 6 juni,

Vanmorgen bewolkt en de temperatuur houdt niet over, ik denk 15 graden.

We zouden vandaag weer een rondje op de fiets gaan maken maar we stellen het  uit tot morgen want dan wordt het weer wat warmer en is het ook wat rustiger op de fietspaden. Dus boeken we er morgen een dag bij.

We drinken koffie en daarna een spel scrabbel dat ik verlies en dus weer twee punten achter sta op Bep.

We eten op tijd want we gaan vanmiddag wandelen. Om even voor enen vertrokken en dan lopen we over de Bosweg naar Dwingeloo. Onderweg mooie huizen en ook een Joodse begraafplaats.

Hier in Dwingeloo was er sedert 1821 een kleine gemeenschap van Joden. Later ook een eigen synagoge waar ook een smederij in zat. Die is in 1923 door brand verwoest en is er geen nieuwe synagoge meer ingericht. Het had sedert 1830 een eigen begraafplaats in Dwingelerzand, ook wel de Dwingeler Duinen genoemd. Tijdens de Duitse bezetting zijn alle Joden uit Dwingeloo gedeporteerd en zijn allen omgekomen.

We lopen verder en komen op de Brink in Dwingeloo. Bep gaat nog even Albert Heyn naar binnen en ik blijf buiten op een bankje zitten. Er gaan veel fietsers langs en 5 jaar geleden was het bijzonder als iemand op een elektrische fiets reed, men was lui! Nu is het bijzonder als een ouder echtpaar op een gewone fiets rijdt. Bep komt terug en heeft meteen eten meegenomen voor morgen, maar moet wel in mijn rugzak. Als een bepakte ezel liepen we terug, hadden bijna 7 km gelopen. Dan de stoelen er uit en buiten gaan zitten want al was er dan geen zon, de temperatuur is best te doen.

We drinken thee buiten en horen de buurvrouw vloeken omdat Max Verstappen gecrasht is, klapband!

Er is later een herstart en er komt weer een kreet uit de camper, concurrent Hamilton is van de baan geschoven dus loopt hij niet in op Verstappen!

We staan dus op camperplaats “ Stee in Lhee” en die is er sinds vorig jaar april toen hij geopend is. De eigenaar was veehouder maar heeft in 2017 een herseninfarct gekregen waar hij redelijk goed van hersteld is. Maar hij kon zijn werk als veehouder niet meer 100% doen en heeft met zijn vrouw besloten om een camperplaats te beginnen voor 60 campers. Je ziet hem vaak op de camperplaats, even gras maaien op de plek waar net een camper is vertrokken of wat wieden, sanitair schoonmaken, de man is veel in de weer maar was dat gewend als boer zijnde. Is ook de voorman van LTO noord, en spreekbuis van de boeren, dat blijft hij doen.

Bep wil nog een potje scrabbel doen en dat doen we onder het genot van een wijntje. Ik weet niet of dat invloed heeft maar ik verloor weer na het tweede wijntje!

De zon breekt door als Bep aan het eten gaat beginnen. Ik even in de administratie.

1. Diane Honingh:
    7 juni 2021
    Hahahaha, die kreten hoorde ik hier uit de kamer komen toen ik buiten zat te lezen.
  2. Diane Honingh:
    7 juni 2021
    Zó gek he!! Hier was het de hele dag prachtig weer.