Waterford

17 september 2018 - Waterford, Ierland

Maandag 17 september

Gisteravond dus een druk TV programma, na Boer zoekt vrouw stukje postcodeloterij en dan nog familie Kruis en het nieuws, we blijven van alle dingen op de hoogte!
Vannacht weer wat geregend en vanmorgen één van de 50 tinten grijs, het miezerde!
We waren wakker geworden van de eerste trein van 7 uur die elk half uur naar Cork gaat.
Dus hier een mooie plek om naar Cork te gaan. Wij gaan er twee treinen later uit, het zijn hier dieseltreinen en over CO2 heb ik hier nog niemand over horen spreken! De sanitaire handelingen in de camper en als we na het ontbijt om 9.35 uit Cobh vertrekken is het droog! We verlaten het eiland en komen weer op de N25 die ons naar Youghal brengt. Het is wat mistig, vooral als we wat hoger op de heuvels rijden. Ook hier agrarisch en boeren met heel veel koeien! In Youghal aangekomen een parkeerplaats bij de haven gevonden en eerst daar koffie gedronken. Daarna lopen wij het stadje in dat nog half ommuurd is. We lopen door de winkelstraat waar ook veel auto's doorheen rijden. Maar heel veel locale winkels hier in het stadje. We lopen de Clock Tower onderdoor die van 1777 is. En verder naar de St Mary's Church die herbouwd is na de storm van 1192 die de vorige kerk deed bezwijken. In 1250 zat het dak er weer op van deze kerk. Daaromheen een groot oud kerkhof waar het oudste graf uit 1632 stamt. We lopen daar doorheen en ik ga naar boven naar de stadsmuur en Bep gaat de kerk naar binnen. De muur is van 1557 en omringde de gehele stad. Ook hier heb je een mooi uitzicht. Later hebben ze de muur aan de waterzijde afgebroken. Dan loop ik ook de kerk in waar ook wat hoogwaardigheidsbekleders in begraven zijn. We lopen weer terug door de winkelstraat naar de camper. Het is 12 uur als we daar weer vertrekken. Weer naar de N25 die breed en goed te rijden is. Maar het is nog steeds mistig als we wat hoger rijden. Halverwege Waterford hebben we een parkeerplaats opgezocht en daar gegeten. Om 2 uur komen we in Waterford aan en zoeken naar een geschikte parkeerplaats. Ook hier hoogtebalken bij de kade maar de Tom Tom bracht ons naar een parkeerplaats waar ook wij konden staan. Dat de stad in gelopen die uit bijna 45.000 inwoners bestaat. Het is de oudste stad van Ierland en is halverwege de 9e eeuw door de Vikingen gesticht. Later is het door de Ieren veroverd en koning Hendrik II wilde er in  1171 een Engelse Kolonie van maken. Waterford bleef katholiek, ondanks enkele aanvallen door de Engelsen maar de neef van Olivier Cromwell nam de stad in 1651 in en werd het weer met harde hand onder Brits gezag geplaatst. Eerst naar het          "  Tourist Center", daar een plattegrond meegenomen en de stad in gelopen. Dan naar het Waterford Crystal gebouw waar heel veel (duur) Kristal uitgestald ligt dat in deze stad gemaakt wordt. Vanaf 1783 wordt dit hier gemaakt. Dan naar de kathedraal die ruim een eeuw oud is en op de plaats staat waar eerder een kerk vanaf de 11e eeuw gestaan heeft. We lopen naar de haven waar een toren staat die nog door de Vikingen gebouwd is, de Reginald Tower. Ook ligt er een replica van een Vikingschip. We lopen naar het shoppingcenter en even verder op is een Penney's waar Bep even gaat kijken. Ik loop verder en zie nog een kerk, waar ik ook even naar binnen ga en de Clock Tower bij de haven. We lopen nog door de winkelstraat en daarna gaan we terug naar de camper. We hebben buren gekregen en ik vraag de man of hij ook blijft staan vannacht. Dat beaamd hij dus blijven wij ook. Anders hadden we naar een camping hier 25 km verderop gaan staan want alleen is maar alleen. Na de thee weer een wijntje en als Bep met het eten bezig is begint het weer te miezeren. De hele dag droog met redelijke temperaturen maar wel veel wind!
Na het eten de schotel omhoog en Bep kijkt TV terwijl ik dit afmaak.
Lees net dat Gilbert O'Sullivan hier geboren is.