Zagora

16 mei 2018 - Zagora, Marokko

Woensdag 16 mei

Vanmorgen al weer vroeg wakker, nog niet gewend aan het uurverschil dat er zondag bij gekomen is, dus twee uur met het thuisfront.
Bep had gisteravond het dekbed er uit gehaald want het is veel te warm daarvoor.
De sanitaire voorzieningen zijn redelijk voor de Marokkaanse begrippen.
Als het brood er is gaan we buiten eten en Bep gaat nog een rondje camping om te kijken waar Nico en Corrie zitten. Ik ruim de bergruimte op en schuif de reserveband weer op zijn plaats die wat verschoven is door het gehobbel op de weg. We drinken koffie en rijden met Kees mee naar de wekelijkse markt. Ook hier weet je niet wat je ziet, alles te koop en alles in de "etalage" . Maar alles is stoffig want er waait een wind die heel veel zand meebrengt. Kees en Bep kopen groenten en fruit en ik een trechtertje om water in de flessen te doen. Ook lopen langs de slagerijen waar alle soorten vlees hangt, de vliegen krijg je er bij! Ook voor de soep, geiten en schapenkoppen, heerlijk! Na dit allemaal te hebben gezien zijn we in de auto gestapt en via een klein supermarktje waar we water en nog wat drinken meebrengen naar de camping. Bep gaat nog even op ronde en ik zet alle foto's op de laptop en maak de kaartjes leeg. Deze en gene komen nog even buurten en dan is het etenstijd en eten we onder de luifel. Maar daar is het evengoed 37 graden!
Na het eten hier en daar een praatje en wat drinken want het is dorstig weer.
Om 15.45 verzamelen en met de taxi naar een stuk buiten Zagora waar in de vallei van de Draa een koppel dromedarissen op ons staan te wachten. Allemaal op een dromedaris en bij een paar gaat het fout omdat ze onder een boom opstijgen en in de bomen koen en hun overhemd gescheurd werd. Die gingen niet mee maar het was echt een belevenis om op zo'n dromedaris te zitten en dan onder begeleiding van een mannetje er een stuk mee te lopen. Allemaal een shawl om verkleed als berber. Het duurde misschien één uur maar net mooi om geen zere kont te krijgen! Toen we weer terug waren kregen we een kop thee en dan douchen. We hadden eten besteld bij het restaurant en ook Kees had besteld en kwam dit bij ons opeten. Want ze brengen het bij de camper! En om 7 uur kwam de man met het voorgerecht en later met het hoofdgerecht en het toetje. Goed gegeten en ook lekker. Om half negen was het op en nam dat mannetje de boel weer mee, alleen het bestek hoefden we af te wassen.
Dan lekker een ontspannen houding onder de luifel waar het goed toeven is.

1. Diane Honingh:
    17 mei 2018
    Het blijft een onwerkelijk gezicht die palmbomen tussen al dat zand. Alsof het de foto niet echt is.

En wat een gemak zeg: eten gebracht bij de camper. Er zullen vast ook minder leuke dingen zijn maar het lijkt me een fantastische reis. Ik vind de foto’s van onderweg ook erg mooi. Wel veel zand en daar hou ik niet zo van, maar dat zal toch ook wel wennen na een paar dagen.

Hier is de temperatuur een stuk gekelderd. Het wordt vandaag niet veel warmer dan een graad of 15 en dat was gisteravond al goed te voelen. Maar de zon schijnt evengoed dus dat scheelt dan weer. De werkweek zit er weer bijna op en dan het laatste lange weekend van dit jaar. De voorspellingen voor de pinksterdagen is goed dus daar gaan we lekker van genieten. Wens jullie een prachtige dag vandaag! X
  2. Bernadette Seevinck:
    17 mei 2018
    Wat een elegante foto van jou Bep, starring als een Oosterse diva!

Mooie exotische architectuur op jullie foto's.
    Wonderlijk zeker die tocht op de dromedarissen. Zeker ook lekker gelachen.
    Hoop dat er nog hele mooie dagen volgen....