Raalte

23 augustus 2023 - Raalte, Nederland

Woensdag 23 augustus

Gisteravond nog een tijdje buiten gezeten maar als de zon weggaat wordt het fris en gaan we naar binnen.

Niet de hele wedstrijd van Rangers-PSV gezien maar wel 3 doelpunten. Het werd dus 2-2 en een goede uitgangspositie voor de returnwedstrijd in Eindhoven.

Ook nog “We zijn er bijna”gekeken waar de reizigers op Corsica zijn maar niet zo’n mooi weer hebben.

Vanmorgen weer mooi weer, zon en een paar wolkjes.

We zouden naar het noorden gaan om ook de schotel te laten resetten. Maar ze hebben pas over 14 dagen tijd want tot die tijd zit het helemaal vol. Ook het weer is in het noorden slechter dan zuidwaarts al is er een algehele weersverslechtering op komst.

Dus de plannen gewijzigd en eerst koffie gedronken en om 10.40 vertrokken uit Vollenhove.

Binnendoor naar Zwart Sluis en dan de N331 naar Zwolle. Stukje A28 en dan de N35 naar Raalte. Het was erg druk op de weg!

We kwamen om 11.40 aan op de camperplaats in Raalte die bij de zorgboerderij “De Heemse Weide” is.

Keurige camperplaats en erg vriendelijk ontvangen door de juffrouw van de receptie.

Konden nog een plaats uitkiezen en vonden een mooie plek met een keurig grasveldje.

Alles is hier aanwezig, ook toiletten en douches.

Als de camper staat, fietsen er af en de luifel uit en daar even onder gaan zitten.

Bep had nog gerookte paling en ik zag dat fat goed smaakte!

Ondertussen had ik een route uitgezet, via de knooppunten. Na de afwas vertrokken we naar Marienheem, een dorpje van bijna 1500 inwoners. Is ontstaan in 1937/1938 toen ze er een Rooms Katholieke kerk bouwde, de OLV Ter Hemel Opneming. Toen die kerk stond kwam er een RK school, smid, kruidenier enz. We rijden verder naar Heeten over een vrij drukke weg met fietsstroken, door een bos. Heeten heeft 3670 inwoners en dat ligt ook in de gemeente Raalte. We komen bij de RK kerk uit die OLV onbevlekt ontvangen heet en uit 1892 is. Ook zijn er op het dorpsplein diverse terrasjes die aardig vol zitten.

We rijden verder en zien diverse grote boerderijen, van koeien, varkens en ook geiten.

Maar er is ook landbouw en mooie huizen.

We rijden over het Jaagpad langs de Overijsselse vaart naar Raalte. Lopen het centrum door met vele winkels. Komen bij de kerk uit, De Heilige Kruisverheffing die tussen 1890 en 1892 gebouwd is. Het is druk in Raalte, ook omdat er feest is.

Ze vieren hier het laatste weekend van augustus het Stöppelhaene. Dat is een oogstfeest dat van woensdag t/m zondag duurt. Morgen is er een Corso en ook is er kermis en staat er ook een muziekpodium.

We waren wat verdwaald maar vonden bij de kerk weer de bordjes van de knooppunten en reden zo weer terug naar de camperplaats waar we eerst thee gaan drinken.

Het is heerlijk weer en ook het koude witte wijntje smaakt goed.

Als Bep het eten gaat maken ga ik even onder de douche.

Als de afwas gedaan is gaat ook Bep gebruik maken van die heerlijk douche.

Ook zitten we nog even buiten en zowaar heeft de schotel de satelliet gevonden!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    24 augustus 2023
    Nu maar hopen dat ie hem vanavond ook vindt: Ajax voor Europa league! Nou ja, anders maar op de iPad.