Belchite

28 april 2024 - Belchite, Spanje

Er was een storing dat nu opgelost is denk ik, vandaar dat het laat is geworden

Zondag 28 april

Gisteravond een serie op TV gekeken en naar een samenvatting van Koningsdag. Was allemaal goed verlopen, weinig narigheden gebeurd.

Vanmorgen ziet het er weer mooi uit, de zon schijnt weer door het dakluik. Het is nog wel fris in de camper maar als de zon er op schijnt is het zo behaaglijk.

Na ontbijt maken we de camper weer klaar voor de volgende etappe.

We vertrekken om 9.25 uit Zaragoza en nemen de snelweg, een klein stukje terug. Dan slaan we af naar Belchite, een slechte weg van zo’n 40km. We komen om 10.45 aan op de camperplaats in Belchite. Van de 10 plaatsen zijn er 7 bezet dus is er plaats voor ons. Als de camper staat spreek ik een Nederlands stel die kaartjes hebben gekocht om het gebombardeerde Belchite te bezoeken. Moeten daarvoor in het dorp zijn. Wij daar eerst naar toe en vonden het op een verscholen plek naast de kerk. Er zat een Spaanse juffrouw die alleen Spaans sprak, lekker handig! Maar het kwam goed, we hadden twee kaartjes à 8 euro pp. Ook een tijdslot, we konden om 12 uur naar binnen olv een gids.

Wij terug lopen en meteen brood en wat lekkers voor bij de koffie gekocht.

Dan koffie drinken en ik nog een praatje gemaakt met twee Nederlandse stellen die hier ook staan.

Om 11.45 wij naar het oude Belchite. Tussen 24 augustus en 7 september vond hier in de Spaanse Burgeroorlog een slag plaats tussen Generaal Franco (nationalisten) en de regerende en democratisch gekozen republikeinen. Deze oorlog duurde van 17 juli 1936 tot 1 april 1939.

In 1937 wilden de republikeinen Zaragoza en een deel van Aragon heroveren. Het plan was om door te breken maar het felste verzet vond plaats bij Belchite. De slag liep vertraging op en zodoende konden de nationalisten versterking aanvoeren. Uiteindelijk werd de stad verwoest en er vielen 4800 doden en ruim 6000 gewonden. Generaal Franco beval dat de resten van Belchite moest blijven zoals het was als herinnering aan deze bloedige strijd. Naast de verwoeste stad werd een nieuwe stad gebouwd tussen 1940 en 1945. Het werd gebouwd door republikeinse dwangarbeiders. De laatste bewoner uit de oude stad vertrok in 1964.

Het nieuwe Belchite heeft 1560 inwoners en heeft twee grote kerken zoals ik zag. Ook heeft hier nog een slag plaats gevonden. In de Spaanse onafhankelijksoorlog werd hier in 1809 gevochten tegen Napoleon.

Wij gaan om 12 uur precies naar binnen olv een gids die alleen Spaans spreekt.

Wel kan je een paar oortjes met toestel huren voor uitleg in een andere taal.

We lopen door het oude verwoeste stadje en stoppen hier en daar voor uitleg van de Spaanse gids. Er hebben hier drie kerken gestaan en ook een klooster. We lopen door de gewezen straten met hier en daar nog gevels die overeind staan. In Nederland zou het zowiezo verboden worden vanwege de veiligheid.

Om half twee verlaten we de oude stad en gaan weer naar de camper om wat te eten.

Dan bloot goed aan en lekker buiten zitten schrijven en typen, Bep lezen. Ook de thee drinken we buiten maar om even over vijven valt er een druppel regen en ruim ik de stoelen op en gaan we naar binnen. Als wij aan een wijntje zitten dan begint het echt te regenen. Maar om 18.15 is de bui weer over en schijnt de zon weer.

Bep gaat eten maken en ik ga even in de administratie.

Na het eten probeer ik het blog weg te sturen maar kom er niet in, balen.

Morgen maar even kijken of ik er wat aan kan doen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    29 april 2024
    Gelukkig werkt het blog weer!!
  2. Tom:
    29 april 2024
    Indrukwekkende foto’s! Mam en ik vroegen ons al af of er een storing zou zijn want de site zei dat jullie blog niet meer bestond, dat geloofde we natuurlijk niet! Fijn dat het allemaal weer werkt!

Jouw reactie