Rondje fietsen

22 augustus 2023 - Vollenhove, Nederland

Dinsdag 22 augustus

Vanmorgen wat bewolkt maar dat loste later op en is het weer mooi weer.

Ik zet via de fietsknooppunten een route uit die we na de koffie gaan doen.

Links de camping af en langs en over de dijk die bescherming gaf tegen het water van de Zuiderzee. Langs het Kadoelenmeer en het Zwarte meer. Langs Genemuiden en zo komen we in Zwart Sluis. Een dorp van bijna 4900 inwoners dat in 2001 samen met Hasselt en Genemuiden de gemeente Zwartewaterland vormt. Het heeft 4 sluizen die allemaal op het Zwarte water uitkomen. We rijden er doorheen, niet veel te doen en rijden weer terug om op de route te komen. Door het natuurpark “de Wieden” en komen langs bebouwing van mooie huizen en voormalige boerderijen met veelal rieten daken. Dat was hier natuurlijk veel voorhanden en misschien vroeger goedkoop maar nu zeker niet meer. Ook al omdat je het riet na zo’n 25à 30 jaar moet vervangen!

Komen in St Jansklooster dat ongeveer 2500 inwoners heeft en bij de gemeente Steenwijkerland behoort. Evert van Benthem komt hier vandaan.

Dan het laatste stuk naar Vollenhove waar we nog wat boodschappen deden en bloemen kochten voor op de graven van tante Jo en opa en oma Ouderling.

Dan weer terug naar de camper en daar gegeten. Na het eten eerst even genieten van het weer.

Dan gaan we naar de stad lopen (in 1354 stadsrechten) en kopen eerst een pond gerookte paling bij de firma de Konter dat nog familie van Bep is. Maar het bedrijf is overgenomen en is de familie daar dus niet meer aanwezig.

We lopen verder, de stad door, waar de meeste huizen versierd zijn. Door het park waar de ruïne van Toutenburg is. Een voormalig kasteel dat rond 1500 gebouwd is en in de 18e eeuw in verval raakte.

We lopen terug naar de camper en vleien ons in de stoelen. Na de thee een biertje/wijntje en ik haal eten hier op de camping, lekker makkelijk!

Na het eten de luifel in draaien en nog even buiten zitten, geen muziek vanavond!

1. Diane Honingh:
    23 augustus 2023
    Het was echt lekker weer gisteren! En eten halen, wat een gemak. Echt vakantie dus!
  2. Tom:
    23 augustus 2023
    Daar was jij zeker blij mee met die vis ;). Lekker zo een weekje weg!