Rondje fietsen

24 augustus 2023 - Raalte, Nederland

Donderdag 24 augustus

Bep vannacht een paar keer er uit om een steekmug te vangen. Wel één gevangen maar haar zus was er ook nog en die kon ze niet vangen (verstekelingen uit Vollenhove)

Ook heeft het nog wat geregend vannacht.

Vanmorgen schijnt de zon weer en de lucht is blauw. Alleen hebben wij nog geen zon omdat en nog bomen voor staan.

Buiten koffie drinken en ik had een fietsroute samengesteld en Bep was niet meteen enthousiast maar na de koffie vertrokken we richting Raalte. Het was één en al bedrijvigheid vanwege de festiviteiten. Maar wij reden verder en langs fietspaden en binnenwegen kwamen we in Broekland, een dorp van 1170inwoners en behorende bij de gemeente Raalte. Het is rond 1911 ontstaan toen de RK parochie werd afgesplitst van het dorp Boerhaar. In beide plaatsen bouwden men een kerk naar het ontwerp van Hermanus Kroes. Rond de kerk ontstond een dorp. Nu heeft het een basisschool, sporthal, café en diverse winkels waaronder een supermarkt en bakkerij.

We fietsen verder en komen in Boerhaar dat slechts 200 inwoners heeft en vlak tegen Wijhe aanligt. Ook hier heeft men een basisschool, dorpshuis, zalencentrum en diverse verenigingen.

We rijden door en rijden door de buitenwijken van Wijhe dat 8220 inwoners heeft en bij de gemeente Olst-Wijhe behoort. Als we verder fietsen komen we langs het landgoed “De Gelder” dat voor het eerst genoemd werd in 1382 en onderdeel was van hofstede ten Campe. Het huis werd in 1913 gesloopt en alleen is nog het koetshuis, de brug en het toegangshek over gebleven. Er staan ook nog twee kanonnen uit 1787 en 1788 die geschonken zijn door de koning van Pruisen. De vorige, uit begin 18e eeuw waren gestolen. Zo fietsen we weer terug via de knooppunten, langs mooie huizen, grote boerderijen, landerijen met veeteelt, en landbouwgronden. Je hebt hier boerderijen met koeien, varkens en kippen maar ook enkele maneges.

Zo komen we weer in Raalte bij de RK kerk waar binnen een fototentoonstelling is over de geschiedenis van Raalte. Het is bijzonder druk en wij fietsen weer naar de camper om te gaan eten.

Na het eten ga ik nogmaals naar Raalte om naar het Corso te kijken en nog wat boodschappen mee te nemen, Bep gaat lekker lezen.

Sinds 1951 wordt in Raalte het moderne Stöppelhaene gevierd. Vroeger werd het in verschillende dorpen gedaan met een feestmaaltijd voor het boerengezin en het personeel als de oogst binnen was.

Nu is het een optocht van oude trekkers met verschillende oude werktuigen en ook kinderen die versierde karren hebben. Er wordt ook een inzameling gehouden ten behoeve van een agrarisch project in een ontwikkelingsland.

Als ik op de terugweg de boodschappen in de fietstas heb zitten rij ik weer terug naar de camper waar Bep heerlijk aan het lezen is. Vanmiddag is het wel broeierig warm en de lucht dreigt af en toe maar gelukkig voor ons en de feestvierders geen regen.

We drinken thee en later als de 5 in de klok zit nemen we een wijntje.

Bep gaat het eten maken en ik ga hier even aan werken.

De zon blinkt af en toe door en de temperatuur buiten is nog heerlijk

1. Diane Honingh:
    24 augustus 2023
    We hebben hier nauwelijks zon gehad vandaag. Het was vanmorgen grijs en wat benauwd. Om half 12 begon het te regenen, eerst nog paar spatten maar daarna serieuze bui. Duurde tot een uur of 1. Maar de zon kwam niet meer terug en het was toen ik naar de kapper ging maar 20 graden.
    Tom en ik zitten klaar voor ajax! Laten we hopen dat het gaat lukken vanavond.