Tiznit

8 mei 2018 - Tiznit, Marokko

Dinsdag 8 mei

Vanmorgen even een app naar nicht Gon die vandaag 70 jaar wordt. Ook in Nederland mooi weer al is hier wel wat zeewind. Na de koffie gaan we met Wil, René en Kees met de taxi naar Tiznit (14km). Kost voor ons vijven 40DH is ong. €3,60. In Tiznit uitgestapt en de Medina ingelopen. Dit is de oude ommuurde gedeelte van de stad. Hier bevinden zich honderden winkeltjes en kraampjes en er is van alles wat te koop. Vertellen kan je het niet, je moet het zien. Maar ik was mijn fototoestel vergeten en heb daarom wat foto's gemaakt met mijn telefoon. Zo een tijdje gelopen en koffie gaan drinken. In een knap restaurant waar ook de lokale bevolking komt. Dit rekende René af en trakteerde ook voor wat er bij omdat hij vandaag jarig is (5xkoffie 40DH) dan lopen we nog verder door de Medina en komen bij de Moskee waar een plein is die helemaal vol met groente ligt. En weer verder winkeltjes met vlees waar ook enkele geiten en koeienkoppen lagen met oorlabel!
Dan is het tijd om te eten en zoeken een restaurant en komen bij hetzelfde restaurant uit als waar we koffie hebben gedronken. We gaan zitten en de ober komt meteen al met salade aan en dat willen wij niet. Dan vragen wij om de menukaart en krijgen het menu van de dag. Hij vraagt kip, vis of rund en wij alle vijf nemen rund en krijgen dus het menu van de dag!  Brood, soep, couscous, rundvlees en uien dat in vijf minuten op tafel stond. Ook kregen wij nog een banaan toe en het kostte alles samen, 187DH is ong. €17,-- dit voor vijf man!
Het is fris in Tiznit want de zon komt er niet echt door en er staat wind. We hebben het gezien en gaan weer met de taxi terug naar de camping en deze keer mag Kees betalen en voorin zitten.
Om 3 uur zijn we weer op de camping en Bep haalt de was van de lijn en er zijn er een stuk of vijf die allemaal kleine reparaties hebben laten verrichten aan hun caravan, auto of camper. Toen we hier kwamen liep er steeds een mannetje rond die vroeg of er wat te repareren viel. Inderdaad een vakman die ter plaatse plamuurt en vandaag het gespoten heeft. Ziet er allemaal keurig uit!
Na de thee gaan we naar binnen want de zeewind maakt het fris. We eten dan ook binnen en na de afwas ga ik de camper van water voorzien. Vandaag was toch iets bijzonders om zoiets allemaal te zien. Allemaal handelaars waar geen vaste prijzen zijn en je moet weten wat hier iets kost als je wat kopen wilt anders ben je voor de begrippen hier duur uit!

1. Diane Honingh:
    9 mei 2018
    Wat een leuke dag! En pa... je fototoestel vergeten. Hoe kan dat nou? Sanne en Tom zouden afzeggen: opa-opa genen!
    De foto’s met je telefoon zijn trouwens prima gelukt. Fijne dag vandaag en een goede reis.