Colmar

27 augustus 2019 - Colmar, Frankrijk

Dinsdag 27 augustus

Gisteravond om half tien naar binnen gegaan om de laatste aflevering van " We zijn er bijna" te kijken. Leuk programma maar wij hebben ook twee georganiseerde reizen gemaakt en beleefden het toch anders. Even na tienen afgelopen, TV uit en weer buiten gaan zitten onder het genot van een wijntje met een kaars op tafel Vanmorgen weer prachtig weer en we gaan weer een etappe verder. Bep het binnengebeuren en ik het buitengebeuren. Dan afrekenen met een kaart die je gekregen hebt. Alles gaat via die kaart, je kunt er geld op zetten voor stroom en ook om mee te douchen. Als er nog wat over is verrekend hij het met de kaart bij het uitchecken. Om 9.20 vertrokken uit Trier en namen de toeristische weg, de 268. Een prachtige weg en later de 407 over de Hunsrückhöhenstrasse. Deze gaat over de Hunsrück, een prachtige route. De Tom Tom wilde ons steeds naar de A1 hebben en dat lukte. Om 10.45 drinken we koffie en drie kwartier later passeerden we de Franse grens. We reden langs een stukje van de Maginotlinie, een verdedigingslinie tussen Frankrijk en Duitsland aangelegd tussen 1930 en 1938. Maar de Duitsers gingen er om heen in 1940 en de verdedigingslinie was voor niets gemaakt. Wij hebben er weinig van gezien. Maar weer een mooie route met aan de rechterkant de Vogezen. We zochten een parkeerplaats om te eten maar die zijn erg dun gezaaid hier in deze streek. We hadden Frankrijk er om geprezen maar nu even niet. Het liep al tegen tweeën toen we een geschikte plaats vonden om te eten. Daarna was het nog maar 20 km rijden naar de camperplaats in Colmar. Daar waren we om 14.45 en het was er al druk. Een camperplaats bij het haventje met 75 plaatsen! Camper neergezet en stroom er op. Daarna inschrijven en betalen. Het was eerst de bedoeling om meteen het stadje te gaan verkennen maar het was veel te warm. We vertrokken met 23 graden en nu was het 32! Luifel uit en lekker wat gaan drinken. Toen we de thee op hadden kregen we Belgische buren. Waren bij de camping geweest hier in de buurt maar was vol! Wij waren wel blij met deze buren omdat we lekker schaduw van hun hadden. Wijntje gedronken en we aten laat want het was gewoon nog te warm om het eten klaar te maken. Lekker buiten eten, het is net vakantie! Toen we het om acht uur op hadden, Bep afwassen en ik de vuilnis weggooien. Er is geen vrije plek meer te vinden op deze CP. En er kunnen er 75 staan! Het hek gaat om 19.00 dicht maar er kunnen er toch niet meer bij.
Even over Colmar. Het ligt aan de rivier de Lauch, aan de voet van de Vogezen en heeft 68.000 inwoners. Het gebied speelde een rol in de Romeinse tijd. In 58n.Chr. versloeg Julias Caesar de Germaanse stam Ariovistus. De eigenlijke stad werd in de 9e eeuw gesticht. In de 19e en 20e eeuw was het wisselend, dan weer Duits en dan weer Frans. Maar nu dus een Franse stad. Ook is het de geboorteplaats van Frédéric Auguste Bartholdi, de ontwerper van het Vrijheidsbeeld. Ook staat dat hier op een rotonde als je de stad binnenkomt.

1. Diane Honingh:
    27 augustus 2019
    Wat heerlijk he, dat mooie weer!! Hier begon het vanavond te rommelen en daarna heel erg weerlichten. De lucht werd wel erg donker en de frequentie van bliksem na toe dus snel alles buiten opgeruimd. Ik stapte net op tijd binnen: enorme wind en nog meer water (glazenwasser is gisteren geweest......).
    Het was ook vreselijk warm vandaag, maar goed dat was het bij jullie ook!
    Tom morgen weer echt naar school, alhoewel: verkort lesrooster dus om 1300 uur vrij en eerste uur valt meteen ook al uit. Goed begin!! Fijne avond, X