Groesbeek

2 oktober 2019 - Groesbeek, Nederland

Woensdag 2 oktober

Gisteravond zat Bep naar een programma te kijken wat me niet interesseerde en heb op de IPad op Ziggo gekeken naar een schakelprogramma van de Champions League wedstrijden. Maar er waren flinke buien en de schotel liet het op een gegeven ogenblik voor gezien en hebben we op de IPad naar Hart van Nederland gekeken. Ik wilde zien hoe het met het boerenprotest was afgelopen. Het was geslaagd en duizenden boeren waren met tractoren naar het Malieveld in Den Haag gegaan om te protesteren. Bij een onderzoek bleek dat ruim 90% van de ondervraagden Nederlanders het goed vonden dat de boeren nu wat van hun lieten horen en zien ondanks het fileleed!
Vannacht ook nogal wat regenbuien gevallen maar vanmorgen een blauwe lucht, de zon scheen al was het nog wel fris. Rustig aangedaan en voor vertrek hebben we nog een tijd met de overburen staan te praten. Komen uit Friesland en van het platteland en hadden naar Pauw gekeken. Daar zaten ook boeren die even duidelijk vertelden waarom ze dit gedaan hebben omdat de maat vol is!
We vertrokken om 10.15 en zouden nog even Kessel in rijden. We reden de Picoop voorbij het dorp in maar de straatjes worden zo smal met geparkeerden auto's dat we op een gegeven moment maar een zijstraat in gegaan zijn en weer terug naar de Rijksweg gegaan. Ik wilde eigenlijk het kasteel wel zien maar misschien een volgende keer en dan op de fiets!
We kwamen bij Venlo op de A73 en zijn op de eerst volgende parkeerplaats gestopt om koffie te drinken. Stonden tussen de vrachtwagens want er was bijna geen parkeerplaats over!
Dan richting Nijmegen, afgeslagen naar Groesbeek waar we om 12 uur op de camping aankwamen (77km). Een plaatsje zoeken waar nog een beetje gras staat valt niet mee maar toch gevonden. Als de boel is geïnstalleerd gaan we eten. De zon schijnt nog steeds en er valt ook een buitje.
Groesbeek is een stad van bijna 17.000 inwoners en is de laatste weken veel in het nieuws in het kader van Operatie Market Garden dat 75 jaar geleden gebeurd is. Dat had de doelstelling om diverse bruggen op de Duitsers te veroveren. Helaas mislukte dat en lag Groesbeek van 17 september 1944 tot 8 februari 1945 in de frontlinie. Het dorp liep in die periode veel schade op.
Het ligt tussen heuvels en dalen dat zo'n 200.000 jaar geleden tijdens de IJstijd is ontstaan. Het hoogste punt is 90m +NAP. Bij opgravingen is aangetoond dat ook hier Romeinen gewoond hebben.
Villa Gronspech is vanaf 1050 tot 1699 bewoond geweest door de Heren van Groesbeek. Tijdens werkzaamheden zijn de restanten van dat kasteel opgegraven.
Nadat in 1865 er een spoorlijn is aangelegd kwamen er wat fabrieken. Maar Griesbeek bleef arm en kende specifieke beroepen zoals bosbesplukkers en bezembinders.
Op 1 januari 2015 is ook Groesbeek samengevoegd met andere gemeenten tot de nieuwe gemeente, Berg en Dal.
Bep heeft contact met Tineke en de familie komt 4 uur op bezoek!
Daarvoor kinnen we nog even lezen en in de administratie.
Na een app ga ik naar de poort en breng Tineke en de kids mee naar de camper.
Gezellig wat gedronken en een paar spelletjes regenwormen gedaan.
Om half zes allemaal in de auto en naar de voormalige kazerne dat nu restaurant is.
Lekker gegeten met elkaar en om 8 uur afscheid genomen van Michiel, Fré en Boris die de kinderen naar huis en naar bed ging brengen. Tineke heeft ons weer naar de camping gebracht.
Vanavond Valencia-Ajax en ben benieuwd wat het wordt vanavond. Durf me niet aan voorspellingen te wagen!

1. Diane Honingh:
    3 oktober 2019
    Dat zag er allemaal gezellig uit zeg!

En wat betreft Ajax: ik durfde ook geen voorspelling te doen, hoopte stiekem op een 1-2, maar Tom was minder optimistisch en gaf de winst aan Valencia op voorhand. Maar het gebeurde gewoon weer! Wat een geweldige uitslag. Er kwam natuurlijk ook wat mazzel bij kijken!
    Goede reis naar huis straks! X