Agdz

18 mei 2018 - Agdz, Marokko

Vrijdag 18 mei

Ik ben nog niet aan dat uur verschil gewend want was al weer om 6.15 wakker.
Wederom prachtig weer, volop zon en geen wind. Brood weer bij Carl gehaald die na bestelling daar elke dag voor zorgt. Iedereen is al in de weer met voorbereidingen voor de rit van vandaag die net geen 100km is.
Wij drinken hier nog koffie voordat we weg gaan want de aankomsttijd is elke keer half drie zodat Wim en Marjan de tijd hebben om het één en ander te regelen. Om 11 uur reden we de camping af en door Zagora richting Agdz. Een prachtige weg die we ook heen gereden hebben langs de vallei van de Draa. Je kon zien dat het hogerop flink geregend had omdat er in de rivier water zat en behoorlijk stroomde. Zo langs die rivier de Draa is een groene strook van palmbomen. Er staan dus twee honderd miljoen palmbomen in de vallei van de Draa. Bij een dorpje was een mooie parkeerplaats en daar zouden we gaan eten. Er liepen twee meisjes die nog aan het wisselen waren met hoofddoek en ik zei tegen Bep: geef even twee balpennen voor die twee meisjes!
Die gegeven en in een mum van tijd stonden er heel veel jongetjes bij de camper die ook een balpen wilde. We hadden er twintig en we hadden er tekort. Dus konden daar niet rustig eten en daar vertrokken! Een stuk verder op wel een rustige parkeerplaats gevonden en daar de camper neergezet en gegeten. Ook een prachtig uitzicht over de omgeving. Ook Carl kwam toen wij net wilde gaan vertrekken. Maar eerst even met Carl gepraat en toen vertrokken naar Agdz. Daar aangekomen naar de camping gereden over een blubberig weggetje en door een bedding van een rivier en kwamen zo op de camping aan. Het laatste stuk naar de camping hadden we ook een regenbui waar de mensen hier blij mee zijn. Camper neergezet, stroom er op en even gekeken waar ieder stond. Luifel uit en daar onder thee gedronken. Ook nu valt er af en toe een druppel maar echt regenen doet het niet!
Om 5 uur gaan we onder begeleiding van een gids de Kasba in. Eerst naar de tuinen waar voer voor het vee wordt verbouwd en ook waar dadels groeien. Dadels worden met de hand bevrucht en er is een bacterie die dit bedreigt. Ook zijn er putten om het water op te pompen in droge tijden die wel tot 65 m diep gaan. Heel veel jongeren zijn hier vertrokken naar de grote steden omdat er een lange periode geen regen was gevallen. Dan naar de Kasba waar er hier vroeger vier van hebben gestaan. Daar was de Calid de baas en stond onder de koning. Hij sprak ook recht over belangrijke zaken en zat voor zijn veiligheid dan in de ene en dan in de andere Kasba. We liepen de hele Kasba door en die jongen vertelde in het Engels hoe het hier vroeger toe ging. Hij was de kleinzoon van de eigenaar, zijn opa dus, die 93 jaar is.
Na afloop kregen we nog een thee ceremonie met een koekje en dan weer terug naar de camper.
Het was al 7 uur en meteen de luifel opgeruimd en naar binnen want buiten zitten is vanavond geen optie. Nog even met dochter Diane gebeld en dan gaat Bep aan het eten beginnen. Buiten is het al lang donker als we om half negen gaan eten.

1. Diane Honingh:
    19 mei 2018
    Weet je al wat voor een vogel het was?