Aid Ben Haddou

13 mei 2018 - Aït-Ben-Haddou, Marokko

Zondag 13 mei

Gisteravond niet te laat naar bed en vanmorgen op tijd er uit en het verassende van deze dag was dat ik op mijn telefoon keek en zag dat het niet 7.15 was maar 6.15. Dit komt door de Ramadan die op 16 mei begint en dan de tijd één uur vroeger wordt omdat de de islamieten een uur eerder kunnen eten! Dus erg vroeg op en dan maar hopen dat het brood op tijd zou komen! Maar ook moederdag vandaag en diverse berichten van de kinderen die hun moeder toch een goede moederdag willen wensen voor deze dag. Het brood is op tijd en nadat er diverse caravans van ons buurtje zijn vertrokken gaan wij om 8.20 van de camping af en rijden langs Marrakech meteen goed naar de N9 die naar Quarzazate gaat. Deze gaat over een pas van 2260m en stijgt gestaag. Eerst nog wat landbouw en wat groen maar dat wordt langzaam steeds minder. We drinken koffie om half tien langs de kant van de weg en na een half uur vertrekken we weer. Steeds stijgen en Bep zit aan de goede kant, de kant van de berg. De weg zelf is erg slecht, ze zijn het aan het verbreden en vernieuwen zodat we vaak over stukken grind/zand moeten rijden. Ook is er de laatste jaren weinig aan gedaan zodat er flinke gaten in zijn! De laatste 15 km zijn nieuw en drie baans en goed om te rijden. 6 km voor de top is een grote parkeerplaats waar René en Wil al staan  en wij er bij gaan staan. Ook een mooie plek om foto's te maken. Daar eten we ook en ook nog veel van onze groep kwamen ook aan en parkeerden ook daar hun voertuig zodat we met 15 eenheden daar stonden. Om 12 uur vertrokken we weer en het was 25 graden! Nog een stukje naar de top van de Tiz-n-Tichja pas en dan weer zakken. De weg werd weer slechter en ook hier zijn ze bezig om de weg te verbreden en te vernieuwen. Ook nu weer zit Bep aan de goede kant en van haarspeldbochten weinig gezien. De omgeving is prachtig al groeit er helemaal niets en zijn de dorpjes net als de bergen roodbruin van kleur. Waren bij de beklimming ook nog door een dorpje gekomen waar het een drukte van belang was en een gekrioel van mensen die kris kras over de straat liepen. Zo zakken we geleidelijk naar beneden en zo'n 30km voor de camping wordt de weg mooi en kunnen we een versnelling opschakelen. Bij het dorp Tabourahte slaan we links af naar Ait Benhaddou waar de camping is. Het laatste stukje, 9km is ook een mooie weg. We komen om 13.30 aan, een uur te vroeg, maar dat komt omdat het vandaag een uur vroeger is. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 35 graden! De camping is achter een restaurant en is erg klein en daarom moeten wij vrij krap op elkaar staan. Wij zijn no3 en moeten vooraan staan. Even later komen René en Wil en komen met de deur naar ons naast ons staan op verzoek van Wim. Er zijn hier weinig stroomaansluitingen en wij besluiten om op zelfvoorziening over te gaan. Er is boven een plat dak waar we gaan zitten en een mooi uitzicht hebben. Om 4 uur krijgen we thee van de eigenaar, bij het zwembad, en daarna naar de camper en Kees komt er ook bij zitten en drinken een wijntje. Ook nog even contact met de familie uit Marken via Face Time. Bep gaat om 19.15 het eten maken dat weer goed smaakt. Het is vroeg donker en ook op de camping is het donker. Een prachtige heldere hemel en misschien straks veel sterren. We zitten nog een tijd buiten met de buren totdat we naar bed gaan en inderdaad heel veel sterren.