Casablanca

29 april 2018 - Casablanca, Marokko

Zondag 29 april

Gisteravond konden we de ogen niet open houden en zijn vroeg naar bed gegaan. Ook regende het wat toen we naar bed gingen.
Vanmorgen schijnt de zon en er staat wel een zeewindje. Ook weer vroeg er uit omdat de bus om half negen vertrekt. We rijden langs de kust naar Casablanca en net buiten Mohammedia is de haven waar veel olietankers aanmeren. Verderop naar Casablanca veel industrie en ook de containerhaven en ook een elektriciteit centrale. Ook armzalige woningen die bewoond worden door mensen die naar de grote stad zijn verhuisd en daar proberen om aan werk te komen. Maar wel allemaal een schotel op het dak. Als je daar een bedrijfje in had werd je steenrijk want zoveel antennes er vroeger bij ons stonden, zoveel schotels staan er hier! We stopten bij de Hassan II moskee en kregen een Engels sprekende gids mee. Het is een hele grote Moskee die op 9 HA staat en voor twee derde op het water is gebouwd. In 1986 mee begonnen en in 1993 geopend. Er hebben 35000 ambachtslieden 24 uur en 7 dagen aan gewerkt. De minaret is 25x25 meter en is 200 m hoog. Bovenop alle minaretten zitten drie bolletjes wat  drie godsdiensten voorstelt met de zelfde beginselen. Boven het Joodse, daaronder het Christendom en de onderste de Islam.
Binnen heel groots, er kunnen 25000 mannen en op een verdieping daarboven nog eens 5000 vrouwen bidden. Maar alles is elektrisch, licht en ook de zware deuren gaan elektrisch omhoog en heel veel handwerk. Daar liepen we dus achter de gids aan op onze sokken en de schoenen in een tas!
Dan er weer uit en de bus in voor een soort hop on en hop off rit door de stad. Naar de boulevard en daar even uitgestapt en verder naar het paleis van Justitie en door de wijk Anfa wat een wijk is voor rijke mensen, het lijkt wat op Beverly Hills. Ook het paleis van de Koning staat hier. Dan naar de enige katholieke kerk waar net de dienst was afgelopen. Heel veel Afrikaanse mensen kwamen hier uit vandaan waar sommige prachtige kleren aan hadden. Dan nog naar een plein waar volgens de gids ook leuke winkeltjes waren en je daar wat kon kopen voor weinig! Ik denk dat de gids daar aandelen had!. De gids nam afscheid en vond alles wat wij te zien kregen heel erg "beautifull" ! Dan weer terug naar de camping waar we om kwart voor drie weer arriveerde. Dan een kop koffie met wat lekkers en Bep een kleine was gedaan en opgehangen. De vijf zit nog niet in de klok maar we nemen wel een wijntje. Het is heerlijk weer dus even genieten. Om half zes is weer de "breaving" dus stoelen meenemen en daar heen. Routebespreking en informatie over de route die we morgen rijden. Ook wat we onderweg eventueel nog kunnen zien. We zijn om half zeven weer terug en spreken de familie uit Marken nog hoe het was verlopen op Koningsdag. We spreken de kinderen niet omdat die al op bed liggen (uur tijdsverschil) Na het eten kijk ik nog Studio Sport op BVN en zie dat FC Twente degradeert naar de eerste divisie. Morgen weer een reisdag dus nog even de planning doornemen.

1. Tineke:
    2 mei 2018
    Prachtige foto’s! Gaaf om te lezen wat jullie allemaal weer bezoeken en zien! Xxxx