Colmar

28 augustus 2019 - Colmar, Frankrijk

Woensdag 28 augustus

Gisteravond nadat ik het blog had weggestuurd hebben we nog twee spellen Skip Bo gedaan en het werd gelijk, 1-1. We waagden ons niet aan nog een spel maar bleven buiten zitten tot 23.35!
Het was nog heerlijk om die tijd maar het was bedtijd!
Vanmorgen enige bewolking dat in de loop van de ochtend oploste en de zon weer volop scheen.
De fietsen er af gehaald en al om half tien op de fiets naar het oude centrum van Colmar.
De fietsen geparkeerd en we hadden een wandelroute van Colmar gekregen van de receptie hier en die volgden we dus. Maar op de grond staan koperen pijlen die je moet volgen om langs de meeste bezienswaardigheden  te lopen. Dat dus gedaan en wat het eerste op viel waren de velen vakwerkhuizen hier. Langs de Synagoge en komen bij de St Matthieu kerk die net opengedaan wordt. Wij naar binnen en het bestaat uit twee delen. Het voorste is Protestants en worden vanwege de akoestiek ook concerten gegeven. Het andere gedeelte is een katholieke kapel. Gebouwd in de 13e en 14e eeuw door de Franciscanen. In de 16e eeuw als ziekenhuis gebruikt en later door de Lutheranen. Het koor werd dus later een katholieke kapel. We lopen de pijlen achterna en komen zo bij de rue de Tanneurs waar vroeger de leerlooierijen waren. Enkele grachtjes door de stad met prachtige bloemen. Komen bij "Klein Venetië" een gracht met huizen op de kanten en waar je je met een bootje doorheen kan laten varen. Lopen langs de St Petruskapel en dan door een park met een mooie fontein met een beeld van Admiraal Bruat in het midden. Even verder is ook een fontein die het water van beneden omhoog spuit. Een meisje probeert droog over te komen wat niet lukt! Langs het Museum en gaan dan eerst koffie drinken met een heerlijk aardbeientaartje! Ook op dit punt vertrekken treintjes waar je de stad mee kunt bezichtigen. Hiervandaan naar de Dominicaanse kerk in waar we entree voor moeten betalen. Hier hangt het meesterwerk van Martin Schongauer, de Madonna met de rozenstruik. Verders valt er weinig te zien. Dus weer verder langs het oude Wachthuis van 1286 dat eerst als stadhuis diende. Aan de overkant staat de Collegiale St Martin kerk waar ze in 1235 mee zijn begonnen te bouwen. Hij was eind 15e eeuw voltooid. Zo lopen we langs het Raadhuis (Hotel de Ville) en komen zo weer bij onze fietsen. We waren om 12.45 weer terug en hadden nog geen honger. Meteen de fietsen er weer opgezet. Er waren heel veel campers vertrokken vanmorgen en ik ging even bij de receptie kijken en de douche was vrij. Tegen Bep gezegd en die douchen. Ik daarna. Er zijn maar twee douches hier, één gewone en één voor gehandicapten en dat is wel weinig voor 75 campers! Dan eten. Daarna even kijken wat morgen onze etappeplaats wordt richting het zuiden. We maken er een rustige middag van. Om drie uur betrekt de lucht en dondert het in de verte. Maar de temperatuur blijft heerlijk. Maar de zon gaat na een uurtje weer schijnen en er vallen zowaar een paar regendruppels. De camperplaats loopt weer aardig vol en gisteren en ook vandaag Italianen met kinderen die nog vakantie hebben denk ik. Maar die hebben een andere opvoeding, praten hard en Pa en Moe laten ze lekker hun gang gaan tot heel laat in de avond en dat op een camperplaats waar voor hun weinig te doen is!
Om 5 uur begint de wijnproeverij weer maar deze is nog van thuis dus weten we hoe die smaakt!
Het weer is heelijk, een paar graden minder als gisteren. Bep gaat om tegen 7 uur aan het eten beginnen en het eten wordt weer een buitengebeuren. Na het eten Bep afwassen en ik dit even in elkaar flansen. Vanavond Ajax kijken en hopen dat ze deze pot winnen want dan komen er nog wat leuke wedstrijden er achter aan!

1. Diane Honingh:
    29 augustus 2019
    Het wordt een mooie voetbal herfst!! Wat een avond weer gisteren. Heb genoten! Sfeer was geweldig, voetbal grotendeels ook. Eindelijk (op momenten) weer het Ajax van vorig jaar gezien.