Port Lesney

29 augustus 2019 - Liesle, Frankrijk

Donderdag 29 augustus

Gisteravond dus Ajax-Apoel Nicosia gekeken. Apoel had weinig in te brengen maar om een doelpunt te maken viel niet mee om door die verdediging heen te komen. Rust 0-0 en de tweede helft al snel een doelpunt, 1-0 voor Ajax. Maar dan blijft het toch spannend want als Apoel per ongeluk een doelpunt maakt gaan zij door! 2e doelpunt afgekeurd omdat de teen van Veldman buiten spel had gestaan! Maar gelukkig maakte Ajax 10 min. voor tijd 2-0 zodat de spanning wegviel en Ajax de groepsfase in mag gaan. We hopen op nog 6 prachtige wedstrijden van Ajax tot de winterstop en wie weet nog meer!
Vanmorgen weer heerlijk weer, de zon scheen volop. Bep zorgt voor dat het binnen ok is en ik voor buiten. Nadat dat gebeurd is gaan we naar de losplaats voor de campers. Ook vers water getankt en om 9.20 vertrekken we uit Colmar. We nemen de D83, de weg langs de druivenvelden. Ook ligt hier de Elzas wijnroute en die gaat nog wat hogerop door de dorpjes heen. Velen eindigen op Heim of hebben een Duitse naam dat terugvoert naar de tijd toen dit gebied Duits was. Hier worden veel exclusieve wijnen gemaakt! Later gaat het over in weidegebied met veel koeien. We komen in Belfort en gaan daar omheen, stukje A36 waar we op een parkeerterrein koffie drinken. Net voordat de tolweg begint gaan we op de D 663 een mooie weg binnendoor, langs de rivier de Doubs, en erg rustig. Maar er zijn verschillende snelheden, 90, dan weer 80 of 70. In de dorpen 50 en dan moet je ook nog van het mooie landschap genieten om je heen. Ik denk dus dat ik een keer geflitst ben, dus Diane de post in de gaten houden! Deze weg gaat over in de D683  naar Besancon. Ook daar gaan we omheen en komen op de N83 en zoeken een plaatsje om te eten. We kunnen wel doorrijden en zouden volgens de Tom Tom er om één uur op de beoogde camping zijn. Maar toch maar eerst eten. Dan is het nog een klein stukje naar de camping in Port Lesney waar we om half twee arriveren. Er is niemand bij de receptie maar er hangt een briefje dat we een plaats kunnen uitzoeken en dat er om 3 uur iemand komt om in te schrijven. We zoeken een mooi plaatsje dicht bij de oever van de rivier de Loue. Als alles geïnstalleerd is en de stoelen er uit zijn gaan we eerst even wat drinken. Port Lesney is een klein dorp van 560 inwoners en ligt dus aan de rivier de Loue en er is een brug die de rivier overbrugt. Het ligt net in de Jura en er is hier houtindustrie en enkele druivenvelden en men houdt zich bezig met het fokken van een koeienras, de Jura County, wat een bijzonder ras moet zijn. Dan eerst inschrijven en na de thee maak ik nog een rondje en loop naar de brug waar ook een strandje is en kinderen spelen in de stroomversnelling. Ook hier wat pijlers van een oude brug die hier voor heeft gestaan. Ook vind ik hier een bakker en een supermarkt is 3,5km verderop. De kerk is op slot en daar staan we net achter dus kunnen we de tijd goed bijhouden! Als de klok 5 uur heeft geslagen is het tijd voor een wijntje. We staan heerlijk met de schaduw van bomen want het is weer best warm vandaag. 22 graden toen we weggingen en 28 toen we hier aankwamen. Om zeven uur luid de klok diverse malen en is het tijd voor Bep om het eten te maken. We eten weer heerlijk onder de luifel op deze mooie camping. Aan een rivier, rustig en veel mogelijkheden om te wandelen en te fietsen.