Naar Dolores en Almoradi

8 mei 2024 - Catral, Spanje

Woensdag 8 mei

Gisteravond naar de voetbalwedstrijd PSG tegen Borussia Dortmund gekeken. Voor mij een verassing dat Borussia de wedstrijd won met 0-1. Al hadden ze wel een engeltje op hun rug want PSG raakte, ik denk, 4X de lat en de paal!

Vanmorgen weer prachtig weer blauwe lucht en de zon 🌞

Het goede nieuws was gisteren dat Bep haar zuster naar huis mocht. Haar man en zoon hebben haar opgehaald vanuit Gent.

Na het brood halen weer buiten eten en dan even de klusjes in en om de camper.

Na de koffie gaan we weer een eindje fietsen wat je hier goed kan omdat het hier redelijk vlak is.

We rijden naar Sant Philipe Neri, een dorpje waar in de Spaanse burgeroorlog een afgeweken bom op een school kwam en daar velen kinderen zijn overleden. We fietsen zo binnendoor naar Catral en nemen dan het fietspad naar Dolores een stad van 7300 inwoners. We fietsen naar de mooie kerk, Parroquia Nuestre Señora de los Dolores en kunnen daar naar binnen. Prachtig van binnen en Bep steekt nog een kaarsje op voor diegene die we missen. De eerste steen voor deze kerk werd op 16 augustus 1737 gelegd en op 16 december 1752 ingezegend. Ook de ACSI mensen, die ook op de camping staan, zijn daar met de fiets. Wij gaan verder over een mooi fietspad naar Almoradi een grotere stad met 20.000 inwoners. We rijden naar het centrum waar ook de kerk, Parroquia de San Andrés Apòstel, staat. Valt op door twee torens en een Jezus figuur in de midden. Er stond iets ten zuid westen een kerk die in 1732 gebouwd is. Maar op 21 maart 1829 werd die kerk verwoest door een aardbeving. Alleen de klokken en het archief konden worden gered. De bouw van een nieuwe kerk liep vertraging op omdat de architect liever eerst woningen en bruggen bouwde. Maar in 1835 was er een begin gemaakt en de laatste steen van de klokkentoren werd op 19 juli 1861 gelegd. Maar in 1884 was de kerk nog niet voltooid! Via een veiling om geld bij elkaar te krijgen kwam er een dak op de kerk en werd in 1894 voltooid. In 1919 werd de regio wederom getroffen door een aardbeving die ook de kerk beschadigde. Na één jaar werd hij weer heropend. In de burgeroorlog werden in 1937 de klokken uit de torens gehaald om daar wapens mee te maken en ook werden andere heilige voorwerpen vernietigd. In 1962 werd de kerk gerestaureerd en kreeg de huidige vorm.

Wij lopen door het stadje waar weinig te beleven valt, de winkels zijn gesloten maar de terrasjes zijn open. We drinken wat en besluiten om daar meteen te gaan eten.

Als dat op is gaan we weer via dezelfde weg terug. Maar eerst nog even bij de Lidl aan om wat boodschappen mee te nemen. We zijn weer om 15.30 bij de camper.

Dan lekker in de zon met een bakkie thee. Een medewerker van de “plantsoenendienst” zegt dat hij het warm heeft en dat hij dorst heeft en of wij geen biertje voor hem en zijn maat hebben. Dat maar gegeven en wordt er misschien bij ons extra geveegd!

Dan een wijntje en een biertje om de middag vol te maken.

Het eten is makkelijk voor Bep want de warme maaltijd hebben we al op.

Na de maaltijd, ik moet het even vermelden, was ik weer af en gooi de vuilnis weg.

Daarna kunnen we nog heerlijk buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    8 mei 2024
    Ik denk dat als het zo door gaat jij het turf lijstje gaat winnen hoor pa! Nog even je best blijven doen. Hahaha
    De lunch zag er heerlijk uit. En die Lidl gebouwen in het buitenland zien er allemaal hetzelfde uit.
  2. Tom:
    9 mei 2024
    PSG heeft dit champions league seizoen volgens mij een record verbroken van het meest op de paal/lat geschoten in 1 seizoen. Volgens mij wel meer dan 20 keer in 1 seizoen! Ik was wel heel blij dat Dortmund doorging, vind PSG een stomme club. Hopelijk hebben jullie de "plantsoenendienst" nu genoeg omgekocht met die biertjes, of ze komen morgen terug voor meer 😬😬.

Jouw reactie