Naar Hasselt

4 oktober 2023 - Hasselt, Nederland

Woensdag 4 oktober

Gisteravond naar PSV-Sevilla gekeken en was vooral de tweede helft spannend!

Net voor het einde Sevilla 1-2 maar in blessuretijd wed het nog 2-2 wat verdiend was.

Ook nog een paar buitjes gehad maar vanmorgen schijnt de zon op de camper en is het zo behaaglijk binnen.

Vandaag weer een stukje verder en als alles weer op z’n plek staat vertrekken we om 9.45 uit Anjum.

We gaan langs Dokkum en komen om 10.25 in Drachten aan en gaan eerst koffie drinken.

Daarna lopen we de stad in en op het Museumplein is een Museum met daarin de VVV.

Wij informatie gevraagd en een hele goede uitleg gekregen van een aardige vrouw.

Ook een stadswandeling die ons langs de interessante objecten bracht.

Maar Drachten is helemaal geen stad, heeft geen stadsrechten, maar is wel de tweede grote plaats in Friesland met ruim 44.000 inwoners. Maar is dus niet één van de 11 Friese steden.

Drachten ontstond in de 17e eeuw door samenvoeging van Noorden Dragten en Zuider Dragten. Er werd veel turf gewonnen en voor de afvoer werd de Drachter Compagnievaart gegraven. Omdat de bevaarbare vaarten ondiep waren werden er platbodems gebouwd, de Skûtsjes. Eenmaal op de Zuiderzee gingen de zwaarden naar beneden en zeilden men met de turf naar Amsterdam.

In 1950 kwam er een vestiging van Philips en dat trok veel werkzoekenden naar Drachten zodat het inwonertal toenam naar 10.000.

Ook werden er betonnen kolossen gebouwd om de werkmensen onderdak te brengen.

Dus Drachten heeft weinig historische gebouwen.

We volgden de stadswandeling en komen langs de Doopsgezinde kerk uit 1790, wat vroeger een schuilkerk was.

We lopen verder door de winkelstraat en komen bij het carillon, gemaakt in 1996, op de plek waar vroeger de brug was die Noorder Dragten en ZuiderDragten met elkaar verbond. We lopen door de Noorderbuurt wat ook een winkelstraat is.

Komen bij het Haersma park waar een monument van de oorlog is en enkele beelden.

Komen uit bij de Grote Kerk die in 1743 gebouwd is. De klok uit de toren hebben de Duitsers in WOII meegenomen maar er is in 1948 een nieuwe klok verschenen. We lopen nog even naar de passantenhaven waar slechts één boot in ligt.

Via de Action en enkele andere winkels gaan we weer terug naar de camper en gaan eerst eten. Dan vertrekken we om 14.15 naar Sigerswolde om naar de schotel te laten kijken.

Waren meteen aan de beurt en de reparatie zou best veel geld gaan kosten om het weer optimaal te krijgen. Dit Italiaanse bedrijf van deze schotel is al een tijdje geleden verkocht en onderdelen moeten uit  Italië komen en die zijn best duur of niet meer te krijgen. Dan wordt het toch een nieuwe schotel maar dat kan nu niet meteen dus een afspraak maken.

We rijden daar om 15.20 weg en besluiten om door te rijden naar Hasselt.

Daar kwamen we om 16.35 aan op de camperplaats waar slechts 10 campers staan waar er 60 kunnen staan.

Drinken thee en daarna gaan we eten.

Na het eten kijk ik naar Atletico Madrid- Feyenoord dat dan al 1-1 staat. Feyenoord doet niet voor Atletico onder en komt op 1-2. Maar in de laatste seconde wordt het nog 2-2.

Morgen de rest!

Vandaag het weer best meegevallen, vanmorgen zon en vanmiddag werd het bewolkt maar wel droog en 17 graden

1. Diane Honingh:
    4 oktober 2023
    Ja, helaas voor Finus Feyenoord verloren. Was niet nodig geweest.
    Vervelend van de schotel! Nou ja, goed excuus om nog een keer een paar dagen op pad te gaan.