Anjum

3 oktober 2023 - Lioessens, Nederland

Dinsdag 3 oktober

Gisteravond nog een paar behoorlijke buien gehad en enkele met onweer.

Toen we naar bed gingen was het droog maar moesten we eerst op jacht naar steekmuggen die onze camper zeker gebruikten als schuilplaats voor de regen!

Diverse gevangen maar moesten, nadat we 10 minuten in bed lagen, weer op jacht want er zoemden er een paar om ons hoofd!

Vanmorgen bewolkt en wind maar niet koud!

Na ontbijt de camper weer in orde brengen voor de volgende trip. We vertrekken om 9.45 over diverse oude dijken die enkele eeuwen geleden dienst hebben gedaan om de zee tegen te houden.

Langs Westhoek naar Hallum en verder naar Holwerd. Dan nog het laatste stukje naar Anjum waar we om 10.50 arriveren. Onderweg motregen en veel wind!

Eerst koffie drinken na het inschrijven. Na de koffie de camper wassen omdat hij er niet uitziet. De boeren zijn de aardappelen aan het rooien en de wegen met klei aan het bevuilen.

Anjum, officieel Eanjum, heeft 1155 inwoners en is enkele eeuwen voor de jaartelling op een terp ontstaan. Bij de Allerheiligenvloed van 1570 zouden er 536 doden zijn gevallen, ongeveer de helft van de bevolking. Ook was er een kasteelachtig bouwwerk dat in 1831 werd gesloopt en daarvoor op de plaats twee boerderijen kwamen.

De Michaelkerk werd rond de 11e en 12e eeuw gebouwd van tufsteen en werd in de 13e eeuw verlengd. De klok in de toren is van 1618.

Ook is er een molen, de Eendracht, uit 1889. Er was op die plaats al een molen in 1500 die aangedreven werd door twee paarden. In 1760 kwam er een windmolen die op 24 mei 1889 door de bliksem in de brand vloog. Hetzelfde jaar werd de huidige molen gebouwd.

Er werd in 1952 een Kromhout gloeikop motor (1920) in geplaatst om bij windstil weer toch te kunnen malen. In 1965 werd de molen buiten gebruik gesteld. In 1970-1972 werd de molen gerestaureerd. Beneden zit de VVV en kan je de molen bezichtigen.

Maar eerst gingen we na het eten naar de Michaelkerk, bovenop de terp, die op slot was. Wel nog een graf, buiten de kerk, van een piloot die in WOII was omgekomen.

Daarna naar de molen en die hebben we bezichtigd. Smalle trappen en Bep ging niet verder dan de eerste zolder waar allemaal dingetjes lagen die je kon kopen.

Ik ging verder naar de tweede zolder waar allemaal schelpen lagen die ze in de zee gevonden hadden. Op de 3e zolder stonden allemaal modellen van molens en ook hier kon je naar buiten en over Anjum kijken. De 4e zolder, molenaars gereedschap en boerenspullen. Via een smal steil trappetje naar de 5e zolder waar wat raderwerk stond. Op de 6e zolder zag je de aandrijving en overbrenging van de wieken.

Dan weer naar beneden en Bep opgepikt op de 1e zolder en wij naar de grote supermarkt, Plus, om nog wat boodschappen mee te nemen. Toen we weer bij de camper waren scheen de zon maar te laat om nog een stuk te gaan fietsen.

We drinken thee en later gaat Bep voor het eten zorgen.

Vandaag wisselend weer, vanmorgen miezerregen en vanmiddag bewolking met af een toe de zon en een enkele bui. Wel een stuk frisser, 15 graden!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    4 oktober 2023
    Gisteren was het qua weer ongezellig! Vandaag is het weer iets beter maar waar er vanmorgen nog wel wat blauw in de lucht te zien was is het nu grijs!
  2. Tom:
    6 oktober 2023
    Jammer dat je niet meeklom oma! Toch ook wat beklommen deze vakantie, is het geen toren is het wel een molen!