Ligny en Barrois

22 september 2020 - Ligny-en-Barrois, Frankrijk

Dinsdag 22 september.     Herfst

Gisteravond was het al laat toen we een potje Scrabbel gingen doen wat ik nipt won.

Daarna nog even nieuws en weer op de IPad want voor de schotel staat er een boom in de weg.

Maar zoveel bijzonders is er ook niet op de TV.

Vanmorgen weer prachtig weer al is het wel fris zodat de kachel even aan moet.

We zitten dus aan het Marne Rijnkanaal wat een verbindingskanaal is tussen de Marne-Moezel en de Rijn. Het is 313km lang en heeft 154 sluizen. Er is in 1838 mee begonnen en werd in 1853 geopend voor de scheepvaart. Ook zijn er 4 tunnels in opgenomen waarvan de langste 5 km is.

Bij Arzviller is een hellend vlak, een lift, die in 1969 gereed kwam en 17 sluizen overbodig maakte.

Na het eten wat klusjes bij en in de camper. Ik stel voor om vandaag te gaan fietsen want morgen wordt het volgens de weerprofeten minder weer. Dus de fietsen er af en na de koffie gaan we langs het canal a laMarne Au Rhine fietsen. Geen 313 km maar naar Bar le Duc wat  zo’n 16 km is.

Tot onze verbazing was het kanaal helemaal droog, ook in de sluizen zat geen water. Waarom dit is, is mij een raadsel en misschien kom ik het nog te weten!

Eerst nog wel wat fris maar verder heerlijk weer. Komen langs dorpjes waar je op straat ook niemand ziet. We komen in Bar le Duc en zijn daar eerder geweest toen Diane 3 jaar oud was (nu47!). We hadden er een hele andere voorstelling van en dat het niet zo groot was. Het heeft nu  15.500 inwoners. Het is al een oud stadje vanaf de 10e eeuw, maar we gunden ons de tijd niet om het te bekijken omdat de leuke dingen nogal ver uit elkaar liggen. Wel naar de oude Eglise Notre Dame geweest waar ze in de 11e eeuw zijn begonnen met de bouw. Binnen geweest en mooie gebrandschilderde ramen en enorme pilaren nogal donker van binnen. Mondkapjes konden weer af toen we buiten waren.

Dan naar een bakker voor belegde broodjes en het stadje ingefietst en daar nog wat drinken gekocht. Een mooi parkje konden wij niet vinden en we hadden op de heenreis een paar mooie bankjes gezien en daar hebben wij geluncht. Dan weer terug langs het kanaal en even langs de Lidl om brood mee te nemen.

Als we bijna bij de camping zijn heb ik een lekke achterband! Dus het laatste stukje lopen!

Meteen de fiets op zijn kop en kijken waar het lek zat.

Er zat een scheur in de band van 3cm op een plek waar ik de band al eens geplakt had.

Maar wel de band geplakt maar ik voel me wat onzeker of het dat wel houdt en dan niet als ik 20km weg ben een lekke band krijg die niet meer te repareren is.

Ben naar de receptie gegaan en aan die man gevraagd waar een fietsenwinkel is.

Hij me dat uitgelegd en ik op Bep haar fiets er naar toe. Afspraak gemaakt voor morgen en ik hoop, vanwege de taalbarriere, dat het morgen goed komt.

Als ik terug ben aan de thee en er komen nog twee campers de camping op, waaronder één Nederlander. Ook stonden, toen wij gisteren aankwamen, zo’n 4à5 gezinnen zigeuners op de camping, maar daar heb je geen last van.

Ook buiten drinken we een wijntje al komt er wel wat bewolking.

Om 18.45 gaat Bep met het eten beginnen en ik ruim buiten alles op want het wordt fris.

1. Anton van geemen:
    23 september 2020
    Hoi Bep & Bert Zo te zien vermaken jullie je eigen weer heel goed en dat is prachtig natuurlijk weer een heel mooi verslag en foto,s man keep up the good work WOW hier ook nog steeds mooi weer van dandaag 24 met volop zon we zitten hier te snakken voor water.O en wij dachten dat we een lang kanaal hadden in Holland het Noordhollands kanaal.Mensen mvg van ons beide Emmy & Anton